امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 08 دي 1397 - 15:40
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر در دفتر هفته نامه اتحاد جنوب:

اتحاد خبر: مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر با حضور در دفتر هفته نامه ی اتحاد جنوب گفت: اولین اقدام در تعامل با دانشگاه خلیج فارس معرفی بسته ی مهارتی با عنوان مدرسه ی کسب و کار بود به این صورت که در دانشگاه، فضایی را متناسب با رشته های دانشگاه با اولویت رشته های فنی و پس از آن رشته های غیرفنی در اختیار ما قرار بدهند که بتوانیم کارگاه....

اتحاد خبر – ثریا شیری: عبدالمجید دوراهکی که از خرداد ماه 97 به عنوان مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر مشغول به فعالیت شده در دفتر هفته نامه اتحاد جنوب در شهر بوشهر حاضر شد و ضمن گفتگوی صمیمانه با مدیرمسئول و عوامل این نشریه، به سئوالات خبرنگاران اتحاد جنوب و اتحاد خبر پاسخ داد.


از مدیرکل می پرسیم: "چه خبر؟"
عبدالمجید دوراهکی صحبت خود را با توضیحی در خصوص جامعه ی هدف فنی و حرفه ای آغاز می کند و می گوید: از بدو ورود به فنی و حرفه ای باید جامعه ی هدف خود را متناسب با وضعیت امروزی جامعه مورد سنجش قرار می دادیم که آن هم مشکل بیکاری استان ما بود و طبیعتا برنامه ریزی برای جامعه ی هدف ما باید متناسب با این مورد انجام می شد که حاصل برگزاری جلسات متعددی که داشتیم این بود که با توجه به وجود چند تجمع خوب که در آینده وارد بازار کار استان بوشهر می شوند، باید دو برنامه برای آنها داشته باشیم به این صورت که آنها را به عنوان یک کارمند یا کارگر آموزش بدهیم یا به گونه ای که تبدیل به کارآفرین شوند و خود آنها عاملی برای اشتغال دیگران شوند، که البته با توجه به شرایطی که امروزه در زمینه ی اشتغال داریم و دستگاه های اجرایی توانایی استخدام و جذب نیرو ندارند باید به موضوع کارآفرینی توجه بیشتری شود.

اولین جامعه ی هدف، دانشگاه ها و دانشجویان

 مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر اولین جامعه ی هدف را دانشگاه ها و دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه ها می داند و می گوید: دانشجویانی که در حال تحصیل هستند در یک فرصت یک تا چهار ساله وارد بازار کار می شوند و جویای شغل هستند. بنابراین، اگر ما بتوانیم بسته ی مهارتی خود را در دوره ی چهار ساله ای که دانشجویان در حال گذراندن دوره ی آکادمیک خود هستند، قرار بدهیم زمان کمتری صرف ورود به بازار کار می شود و دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند کارآفرینی کنند یا به عنوان یک کارمند و نیروی کار در مجموعه های دیگر مشغول به کار شوند.
او اولین تعامل با دانشگاه ها را تفاهم با دانشگاه خلیج فارس با 10 هزار دانشجو عنوان می کند: اولین اقدام معرفی بسته ی مهارتی با عنوان مدرسه ی کسب و کار بود به این صورت که در دانشگاه، فضایی را متناسب با رشته های دانشگاه با اولویت رشته های فنی و پس از آن رشته های غیرفنی در اختیار ما قرار بدهند که بتوانیم کارگاه ایجاد کنیم، در حال حاضر کارگاه رشته ی برق، مکانیک، عمران و الکترونیک را مجهز کردیم و بعد از آن مجهز کردن کارگاه های مربوط به رشته های دانشکده ی نفت است.
دوراهکی چشم انداز فنی و حرفه ای در خصوص دانشگاه ها را اینگونه شرح می دهد: هیچ دانشجویی از دانشگاه خلیج فارس فارغ التحصیل نمی شود مگر اینکه در کنار علم آکادمیکی که کسب کرده است، مهارتی هم داشته باشد و هیچ مشکلی در زمینه ی مهارت و تجربه برای کار در صنعت وجود نداشته باشد.
انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه فنی و حرفه ای، آزاد و پیام نور از دیگر اقدامات در این زمینه بوده است.

دومین جامعه ی هدف، نیروهای مسلح و سربازها
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر در توضیح بسته ی مهارتی مخصوص سربازها نیز گفت: 70 درصد از پادگان های استان بوشهر را مجهز به کارگاه های نجاری، جوشکاری، الکترونیک و IT و سایر کارگاه های متناسب با بازار روز استان بوشهر کردیم و طبق برآوردی که انجام دادیم در سامان دهی کردن نیروهای مسلح تاکنون مقام اول را در سطح کشور داشته ایم.

نیروهای بیکار جامعه با مدرک دانشگاهی / تفاهم نامه با صنایع استان بوشهر
دوراهکی نیروی جویای کار با علم آکادمیک را جامعه ی هدف بعدی فنی و حرفه ای خواند و افزود: این افراد علیرغم داشتن علم آکادمیک و مدرک لیسانس، فوق لیسانس و یا دکتری، به دلیل نداشتن مهارت متناسب با رشته ی خود تاکنون شغلی پیدا نکرده اند، که ما در قالب تفاهم نامه هایی که با منطقه ویژه، نیروگاه اتمی، مجتمع گاز و صدرا بستیم نیروی کار این صنایع را آموزش می دهیم به این صورت که این صنایع موظف هستند نیروی کار خود را حتما از دارندگان کارت فنی و حرفه ای جذب کنند.
وی در توضیح کارت های مهارت آموزی فنی و حرفه ای گفت: این کارت ها قابلیت ترجمه ی بین المللی در 128 کشور را دارند و دارندگان این کارت ها می توانند در کشورهای دیگر با ترجمه ی کارت فنی و حرفه ای به بازار کار آنها وارد شوند. 
روستاها، جامعه ی هدف دیگر فنی و حرفه ای است که در قالب تفاهم نامه ای که با اداره کل روستایی و دهیاری ها منعقد شده است فضایی به فنی و حرفه ای تحویل داده می شود که دوره های آموزشی و مهارتی متناسب با زمینه های فعالیت در روستاها با تمرکز بر زنان سرپرست خانوار برگزار می شود و کارگاه های مجهز به چرخ خیاطی، نجاری، صنایع دستی و معرق کاری راه اندازی می شود که فنی و حرفه ای بتواند این مهارت آموزی را انجام بدهد و زنان سرپرست خانوار بتوانند در این زمینه درآمدزایی داشته باشند.
دوراهکی عرضه ی محصولات را یک مشکل جدی در این زمینه عنوان می کند: در این راستا اقدام به طراحی یک نرم افزار برای فنی و حرفه ای کردیم که الان بر روی سیستم عامل اندروید قابل استفاده است، کار این نرم افزار این است که محصولاتی که زنان سرپرست خانوار روستایی تولید می کنند در آنجا ارائه شود، از طرفی دیگر، تعاونی محصولات اداره کل فنی و حرفه ای را هم فعال کردیم که در کنار کارهایی که در تعاونی مصرف انجام می شود مسئول فروش محصولات صنایع دستی به صورت تمام وقت باشد.

پرداخت وام 50 میلیونی به بخش خصوصی در صورت جذب معتادین بهبودیافته و زندانیان
عبدالمجید دوراهکی با بیان اینکه یک جامعه ی هدف دیگر فنی و حرفه ای معتادین بهبودیافته و زندانیانی است که از زندان آزاد می شوند، اظهار داشت: بازار کار فقط به 10 درصد این افراد اجازه ی ورود می دهد که برای حل این مشکل، طی تفاهمی که با زندان داشتیم یک فضاهایی در اختیار ما قرار گرفت که تجهیزات مجموعه ی فنی و حرفه ای را در زندان ها مستقر کردیم و به زندانیان مهارت های جوشکاری، نجاری و کامپیوتر و برای بند زنان نیز خیاطی، معرق کاری و صنایع دستی و هر مهارت دیگری که بعد از آزادی از زندان بتوانند خودشان انجام دهند و تحت عنوان کارآفرین از آن استفاده کنند را آموزش می دهیم. 
وی با اشاره به اداره زندان گفت: زندان همکاری خوبی با ما داشت، هم در ارائه ی یک سری تجهیزاتی که خودشان از قبل داشتند و هم اجازه برای ورود مربیان ما به زندان و هم معرفی زندانیانی که بتوانیم از آن ها به عنوان مربی استفاده کنیم.
او کاشت های گیاهی سیب زمینی، گوجه فرنگی و زعفران را در اردوگاه های دشتستان و کاشت و برداشت بادمجان را در گناوه از دیگر آموزش های مربوط به زندانیان برشمرد.
او می گوید: طبق تفاهم نامه ی خوبی که با صندوق کارآفرینی امید به عنوان عضو شورای هماهنگی داشتیم، قرار شد اگر یک بخش خصوصی تعدادی از معتادین بهبودیافته یا زندانیان آزاد شده را در قالب نیروی کار جذب کند به ازای هر نفر 50 میلیون تومان وام به آن ها پرداخت کنیم.

مهارت آموزی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر همچنین در خصوص مهارت آموزی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در قالب تفاهم نامه با این نهادهای حمایتی نیز گفت: به این صورت این دو نهاد حمایتی کلیه ی مددجوهای خود را در قالبی که به ما معرفی میکنند، به صورت مددجوهایی که این نهادها به آنها وام می دهند، یا مددجویانی که ایجاد اشتغال آن ها را فنی و حرفه ای برعهده میگیرد و یا مددجویانی که دچار آسیب های اجتماعی هستند، مورد آموزش قرار می دهیم.
 
مدرسه ی مهارت، یک مدرسه ی غیرانتفاعی مستقل
دوراهکی با اشاره به طرح ایران مهارت افزود: طرح ایران مهارت با جامعه ی هدف دانش آموزان تازه شروع شده است این طرح یک طرح ملی است که بین آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای کشور بسته شده است به این صورت که آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای دوره های مهارتی را با تقلیل استاندارد برای دانش آموزان متوسطه ی اول و دوم برگزار می کنند و هدف از این دوره ها فقط آشنایی دانش آموزان با سیستم مهارتی است و کمتر هدف یادگرفتن عملیاتی مهارت است.
او چالش این طرح را عدم استقبال مدارس عنوان می کند و می گوید: هزینه ی این طرح به عهده ی مدارس است و مدارس به همین دلیل استقبال کمتری داشته اند و تاکنون نتوانسته ایم راهکاری برای این مشکل داشته باشیم.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهر ایجاد یک مدرسه ی غیر انتفاعی زیر نظر فنی و حرفه ای را یکی دیگر از برنامه ها عنوان کرد و گفت: تلاش ما این است در این مدرسه، دانش آموزان در کنار کارهای تئوری که در همه ی مدارس انجام می دهند بتوانند کارهای عملی هم انجام بدهند و بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه دیگر نیازی به ورود به دانشگاه نباشد و با دیپلم هم می توانند کارآفرینی ایجاد کنند.

او در خصوص اعطای تسهیلات به کارآفرینان می گوید: اداره کار در قالب کارگروه اشتغال که ایجاد کرده است به کارآفرینان روستایی 90 میلیارد تومان وام ارائه می دهد که البته با توجه به اینکه شروع این کار از مرداد ماه بوده در حال حاضر با تکمیل ظرفیت سایت بسته شده است و اعتبار تسهیلات در محدوده ی شهری هم 210 میلیارد تومان بوده است که زمان آن نیز به اتمام رسیده است در حال حاضر صندوق کارآفرینی امید به صورت محدود برای پشتیبان ها تا مرز 150 میلیون تومان وام ارائه می دهد.

 کسب 7 مدال فنی و حرفه ای استان بوشهر در مسابقات ملی مهارت
استان بوشهر توانسته است سال گذشته در مسابقات ملی مهارت که هر ساله در کشور برگزار می شود 7 مدال کسب کند، عبدالمجید دوراهکی می گوید: چون این مسابقات هزینه ی بالایی دارد در سال های قبل مدیران فنی و حرفه ای تمرکز کمتری بر این مسابقات داشتند اما از بدو ورود با پیدا کردن اسپانسرهایی در مجموعه ی استان توانستیم در این مسابقات برای اولین بار مدال طلا کسب کنیم، همچنین مدال نقره و برنز و سه دیپلم افتخار از دیگر افتخارات ما در این مسابقات است.
او با اشاره به اینکه سال گذشته جایگاه استان بوشهر از 23 به 12 رسیده است، می گوید: تلاش ما این است که امسال این جایگاه را به رده ی یکم تا هفتم برسانیم. 
دوراهکی می گوید: مسابقات جهانی مهارت نیز هر 2 سال یک بار به صورت گزینش عملی و کتبی برگزار می شود به این صورت که برای ورود به مسابقات جهانی باید فرد در ابتدا در مرحله ی شهرستانی و پس از آن در مرحله ی استانی و همچنین مرحله ی کشوری مقام کسب کند و بعد از آن به اردوی مسابقات جهانی معرفی شود، در ادامه از شش نفر راه یافته به اردوی مسابقات جهانی سه نفر انتخاب می شوند و برای مرحله ی دوم اردو بعد از آزمون پایانی یک نفر برای شرکت در مسابقات جهانی معرفی می شود.  این مسابقات امسال قرار است در کازان روسیه برگزار شود.

فرهنگ سازی با ساخت انیمیشن و موشن گرافی
عبدالمجید دوراهکی با بیان اینکه برای اولین بار در کشور در استان بوشهر در جهت فرهنگ سازی در قالب ساخت اینیمیشن و موشن گرافی فعالیت شده است می گوید: یکی از اینیمیشن های ساخته شده وارد بازار شده است و همچنین اکنون در حال میزبانی از مسابقات موشن گرافی و اینیمیشن سازی کشوری هستیم.
دوراهکی از تجهیز مرکز فناوری اطلاعات (IT) خبر می دهد و می گوید: این کار با هدف آموزش های بروز در سیستم های موبایل و مستندسازی و انیمیشن سازی انجام گرفته است. در همین راستا تعامل خوبی با پارک علم و فناوری برقرار شده است که با توجه به مشکل استارتاپ ها در تامین منابع مالی و تبدیل ایده به یک طرح که در بازار جای کار داشته باشد، قرار است برای آن ها بسته ی مهارتی معرفی کنیم و کلاس های آموزشی برگزار کنیم همچنین در تلاشیم از طریق صندوق کارآفرینی امید و بانک هایی که زیرمجموعه ی وزارت علوم هستند برای این استارتاپ ها منابع مالی ایجاد کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای همچنین در خصوص انعقاد تفاهم نامه با مجتمع گاز پارس جنوبی در حوزه ی تعیین صلاحیت حرفه ای می گوید: در راستای این تفاهم نامه دوره های تئوریک در مرکز جم، کنگان و دیر برگزار می شود و برای مهارت های عملی در قالب یک دوره ی 50 یا 100 ساعته به پالایشگاه ها ورود می کنند. طبق این بسته ی حمایتی مجوز لازم برای تعیین صلاحیت حرفه ای نیروهای موجود در مجتمع گاز را نیز اخذ کردیم. به این صورت با برگزاری آزمون متناسب با شغل هر فرد برای آنها استاندارد و سرفصل تعیین می کنیم و مهارت آن ها را به درجه ای می رسانیم که در صورت نیاز به نیرو، از نیروهایی که مهارت داده ایم استفاده شود. این کارها با هدف مهارت آموزی و رفع بیکاری در استان بوشهر و توسعه ی کارآفرینی انجام می شود.

برای افرادی که مهارت آموزی می شوند ولی نمی توانند وارد بازار کار شوند چه برنامه ی حمایتی دارید؟
دوراهکی می گوید: در فنی و حرفه ای دو نوع دوره ی مهارتی داریم، یک دوره ی استاندارد فنی و حرفه ای است که شخص بعد از گذراندن کل دوره ی استاندارد گواهینامه ی بین المللی فنی و حرفه ای را اخذ می کند و دوره ی مهارتی دوم به این صورت است که هر شخص حتی با گذراندن 8 ساعت در یک دوره نیز یک گواهی استانی با امضای فنی و حرفه ای دریافت می کند که این دوره ی 8 ساعته را گذرانده است که البته با استاندارد ما فاصله ی زیادی دارد.
او در همین راستا می گوید: کسانی که گواهینامه ی استاندارد فنی و حرفه ای را اخذ می کنند و با انگیزه هستند بیکار نمی مانند، شاید فقط 5 درصد از این افراد جذب بازار کار نشده باشند.
وی همچنین از ارائه ی آمار کسانی که بعد از اخذ گواهینامه ی استاندارد فنی و حرفه ای جذب بازار کار شده اند در قالب تفاهم با سازمان تامین اجتماعی در دهه ی فجر خبر داد.

چند نفر نیرو در انجام فعالیت هایی که در فنی و حرفه ای استان بوشهر در حال انجام است، مشغول به کار هستند؟
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر با اشاره به وجود 15 مرکز دولتی و 13 مرکز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در استان می گوید: نیروی انسانی فنی و حرفه ای 290 نفر است که از این تعداد 134 نفر مربی های متخصص و 70 نفر مربیان حق التدریسی بیرونی فنی و حرفه ای هستند به این صورت که بعضی از این مربیان حق التدریسی بدون هزینه هستند مثل کارمندان نیروهای دریایی که کار آن ها تعمیرات یگان های دریایی است و ما آن ها را در سازمان تربیت مربی آموزش می دهیم و کارت مربی گری دریافت می کنند، همچنین 80 نفر کارمند اداری مشغول به فعالیت هستند که کارهای ساماندهی و برگزاری آزمون های آنلاین را انجام می دهند.
دوراهکی می گوید: برای اولین بار ایده ی تشکل مربیان در استان بوشهر راه اندازی شد، به این صورت که تشکل های مربیان در هر رشته ای شامل 5 تا 10 مربی است که در ماه تعدادی سوال را به بانک سوالات کشوری اضافه می کنند و به این صورت سوالاتی که در آزمون ها استفاده می شود همان مباحثی است که در بوشهر تدریس می شود، یعنی با ورود سوالات حجم بیشتری از سوالات آزمون ها را از مربیان بوشهر دریافت می کنیم و اکنون دیگر استان ها هم از این ایده الگو گرفته اند.

ثبت استانداردها در پورتال سازمان فنی و حرفه ای کشور
او می گوید: با توجه به اینکه سیستم استانداردی کشور فاقد جوشکاری آلومینیوم بود، زمانی که شرکت صدرا تصمیم گرفت 10 کشتی آلومینیومی بسازد تشکل مربیان استان بوشهر توانستند در عرض 15 روز استاندارد جوشکاری آلومینیوم را برای اولین بار در کشور بنویسند و آن را به نام استان بوشهر در پورتال سازمان فنی و حرفه ای کشور ثبت کنند.
دوراهکی همچنین از طراحی تعداد زیادی استاندارد در زمینه ی پرورش ماهی در قفس، گردشگری ساحلی و گردشگری پس کرانه و دریایی خبر می دهد و می گوید: همچنین در حوزه ی نفت و گاز و پتروشیمی نزدیک به 70 استاندارد وجود دارد که برای اولین بار در کشور با همکاری متخصصان مجتمع گاز پارس جنوبی تازه شروع کرده ایم.
او می گوید: اگر این حجم استانداردی که ما در برنامه داریم را تا پایان سال بتوانیم ثبت کنیم یکی از استان های اولیه ی کشور هستیم که توانستیم حجم بیشتری استاندارد را ثبت کنیم چون در حال حاضر تهران یا اصفهان با ثبت سالیانه 5 تا 10 استاندارد، بزرگترین حجم استاندارد را ثبت کرده اند و استان بوشهر تاکنون نزدیک به 7 استاندارد ثبت شده دارد اگر این مجموعه استانداردها ثبت شود مقام اول کشوری را در استاندارد پیدا میکنیم.
 دوراهکی با اشاره به جذب نیروی حق التدریسی بیشتر و اختصاص آموزش های بیشتر با ثبت استانداردهای بیشتر می گوید: استان بوشهر در زمینه ی درآمدزایی بعد از استان خراسان رضوی مقام دوم را دارد.

آموزش های فنی و حرفه ای معمولا خیلی پر هزینه است، مجموعه اعتباراتی که در سال هزینه میکنید چقدر است؟ و اعتبارات اداره کل فنی و حرفه ای چقدر است؟
دوراهکی اعتبارات سال 96 اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر را 12 میلیارد تومان عنوان می کند و می گوید: به جز اعتبارات جاری، هزینه ی خرید تجهیزات هم هست که ما امسال توانستیم 2 میلیارد تومان از سازمان مدیریت استان بوشهر و یک و نیم میلیارد تومان از تهران جذب کنیم و همچنین امسال در حوزه ی جاری تاکنون حدود 8 و نیم میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده ایم که در حوزه ی مواد مصرفی مانند خرید وسایل و تجهیزات رشته های مهارتی هزینه می شود.
او با اشاره به اینکه در تلاش است با خرید تجهیزات بیشتر همگام با تکنولوژی روز پیش برود، می گوید:  در همین راستا به دلیل مشکلات مالی، نیروگاه اتمی نتوانست به ما اعتبار بدهد و طبق تفاهمی که داشتیم قرار شد از آنها تجهیزات بگیریم.
وی می افزاید: استان بوشهر به نسبت سطح درآمدی که دارد در سطح کشور همیشه اعتبارات بهتری دارد.

اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر در سال گذشته چه میزان درآمد کسب کرد؟
دوراهکی درآمد سال گذشته را یک میلیارد و 300 میلیون تومان عنوان می کند و می گوید: درآمد ما در سال جاری تاکنون یک میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است که امیدواریم به سه میلیارد تومان هم برسد.
او می گوید: در چند سال اخیر دستگاه های اجرایی بخاطر محدودیت اعتباری در مسائلی که بیشتر جنبه ی خلاقیت دارد کمتر ورود می کنند اما ما به پشتوانه ی تفاهم نامه هایی که داریم منعقد می کنیم هر چه میزان درآمدزایی را افزایش می دهیم می توانیم خلاقیت های بیشتری انجام بدهیم.
 
احداث دو کارگاه ساختمانی جدید در دشتستان/ رضایت از عملکرد مدیران دشتستان
عبدالمجید دوراهکی از احداث دو کارگاه ساختمانی جدید در شهرستان دشتستان در دهه ی فجر خبر می دهد و می گوید: یکی از این دو کارگاه ساختمانی، سالن قارچ در فضای 200 متری و دیگری گلخانه ای در فضای 400 متری است که در حال احداث هستند. 
وی حوزه ی کشاورزی شهرستان دشتستان را مهم می داند و می گوید: اعتبار بخش کشاورزی شهرستان دشتستان در سال جاری 500 میلیون تومان بوده است.
او می گوید: علاوه بر این در حال اضافه کردن 200 میلیون تومان تجهیزات به حوزه ی دشتستان هستیم.
او همچنین با اعلام رضایت از فعالیت مدیران مرکز فنی و حرفه ای شهرستان دشتستان تاکید می کند: در شهرستان دشتستان هر دو رئیس مراکز هم خانم برازجانی در واحد خواهران و هم آقای فرامرزی در واحد برادران هر دو جوان هستن و فعالیت خوبی دارند به این ترتیب ما هیچ تغییر مدیریتی در دشتستان نداریم.

 












کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 2 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 2 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 14 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 15 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 20 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...