کد خبر: 105784 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 14 آذر 1397 - 08:51
کتاب بر مدار اندیشه و زبان در بوشهر رونمایی شد

اتحاد خبر: کتاب 'بر مدار اندیشه و زبان' سه شنبه شب در آیینی با حضور شماری از دوستداران شعر و ادب در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ استان بوشهر رونمایی شد.

اتحاد خبر: کتاب 'بر مدار اندیشه و زبان' سه شنبه شب در آیینی با حضور شماری از دوستداران شعر و ادب در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ استان بوشهر رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، موضوع کتاب بر مدار اندیشه و زبان نوشته 'منصوره صبح نمایان' درباره سیر دگرگونی زبان و اندیشه در اشعار منوچهر آتشی است.


نویسنده کتاب بر مدار اندیشه و زبان در این آیین گفت: در این اثر از نخستین مجموعه شعر آتشی ( آهنگ دیگر ) تا واپسین اثر او (بازگشت به درون سنگ) براساس زمان سرایش و انتشار اشعار مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته است.


منصوره صبح نمایان افزود: شعر آتشی تابع دوره بندی های معمول سیاسی اجتماعی نیست همچنان که با اختلاف ها و دگرگونی های بنیادی در ساختار و زبان به مرحله های مختلف نیز مشخص و طبقه بندی نمی شود.


وی ادامه داد: آنچه دوره های شعر آتشی را از هم تفکیک می کند موفقیت ذهنی و معرفتی اوست که در وضع زبانی، گرایش مضمونی یا موضوعی شعرش تاثیر گذاشته است.


صبح نمایان بیان کرد: این موقعیت ذهنی و زبانی را می توان به 2 دوره روشن و یک حدفاصل تقسیم کرد.


وی افزود: دوره اول کتاب های آهنگ دیگر و 'آواز خاک' که دوران تبلور و تشخص شاعرانگی آتشی و دوره دوم نیز دوره کتاب های 'وصف گل سوری'، 'گندم و گیلاس'، 'زیبا از شکل قدیم جهان' و 'چه تلخ است این سیب ' که دوران بازیابی و پختگی وی است با زبانی تغزلی و نرم تر به مضامین اجتماعی و انسانی نظر بیشتری داشته است.


صبح نمایان اظهار داشت: در میان این 2دوره که بطور نسبی طولانی به نظر می رسد شاعر به نوعی دچار از دست دادگی خلاقیت شده و دوره ای از افت و پراکندگی در شعر را تجربه کرده است.


وی گفت: از نظر زمانی این دوره مقارن با سردرگمی و شور بختی در زندگی خصوصی و خانوادگی و قرار گرفتن شاعر در تنگنای زندگی اجتماعی است.


صبح نمایان اظهار داشت: در کتاب بر مدار اندیشه و زبان به تمامی این موارد جز به جز و با استناد به شواهد و مثال هایی از اشعار وی پرداخته شده و دگرگونی هایی که در اندیشه و به تبع آن در زبان آتشی رخ داده تشریح شده است.


وی اظهار داشت: کار جمع آوری مطالب و تدوین کتاب برمدار اندیشه و زبان (سیر دگرگونی زبان و اندیشه در اشعار منوچهر آتشی) در حدود 2 سال زمان برده و در سری نخست یکهزار جلد آن به چاپ رسیده که امیدواریم کمکی هر چند ناچیز برای شناخت این شاعر بزرگ منش باشد.


در حاشیه این آیین که با حضور مدیرکل و معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر برگزار شد، شماری از شاعران هم استانی از جمله بابک شاکر، غلامرضا ابراهیمی، زری شاه حسینی، امید غضنفر، علی هوشمند، زینب حسام الدینی و مرتضی زندپور به شعر خوانی پرداختند./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/105784