کد خبر: 105741 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 13 آذر 1397 - 09:57
صنعت کشتی سازی و گردشگری دریائی

اتحاد خبر-بهرام نکیسا: از جمله ظرفیت‌های خدادادی استان که نیازمند توجه بیشتری می‌باشد دریا و سواحل و جزایر استان است که بستری مناسب برای صنعت کشتی‌سازی و گردشگری دریائی است. این عرصه فرصت ارزشمندی برای حضور فعال بخش خصوصی و شهرداریهای شهرها و دهیاریهای روستا های ساحلی می باشد...

بهرام نکیسا

از جمله ظرفیت‌های خدادادی استان که نیازمند توجه بیشتری می‌باشد دریا و سواحل و جزایر استان است که بستری مناسب برای صنعت کشتی‌سازی و گردشگری دریائی است. این عرصه فرصت ارزشمندی برای حضور فعال بخش خصوصی و شهرداریهای شهرها و دهیاریهای روستا های ساحلی می باشد .


جای جای استان و به‌ویژه سواحل آن برای سرمایه‌گذاری در امر گردشگری دریائی و پرداختن به صنعت کشتی سازی و تعمیر شناور مناسب می باشد.
در برنامه ششم توسعه براي اقتصاد دريا پيش‌بيني قابل توجه‌ای صورت پذیرفته‌است. برای رسيدن به اين نقطه نيازمند عزم ملی و اراده واقعي و يکپارچه به منظور حمايت از صنايع و مشاغل نهفته در این بخش از اقتصاد می باشیم.


با توجه به‌اینکه میزان سهم اقتصاد دريا از توليد ناخالص داخلي به هيچ‌وجه با ظرفیت‌هاي اين صنعت در کشور همخواني ندارد لذا لازم است که نسبت به این صنعت و ظرفیت‌های آن در سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور بازنگری به عمل آید.


 بسیاری از کشورها با اینکه دارای سواحل و دریای کمتری هستند ، اما به خوبی توانسته‌اند از این امکان در جهت بهبود وضعیت اشتغال شهروندان و اقتصاد کشورشان عمل کنند و در عرصه بین‌المللی به خوبی نقش‌آفرینی نمایند.


از آنجایی که یکی از مزیت‌های ارزشمند کشور ما دریا و سواحل است در صورت توجه و سرمایه‌گذاری بر روی صنعت کشتی سازی در کنار مقوله با اهمیت گردشگری دریایی، فعالیت و گسترش این صنایع فرصت‌های شغلی فراوانی را ایجاد می‌کند که در کاهش نرخ بیکاری کشور تاثیر بسزائی خواهد داشت.


برخی کشورها تنها با همین صنعت کشتی‌سازی شروع کرده‌اند و اکنون در سایر بخش‌های صنعتی نیز به توفیقات قابل توجه و بی‌نظیری دست‌یافته‌اند . از این رو نیاز است که ما نیز در کشور به این باور برسیم که در صنعت کشتي‌سازي می‌توانیم با توجه به داشتن نیروی کار ماهر و سواحل خدادادی در این صنعت به آسانی صاحب جایگاه موفقی گردیم .


اگر اين باور در بین اولیاء امور رشد نماید که صنايع دريايي و کشتي سازي و گردشگری دریائی مي تواند در اشتغال و درآمدزايي برای کشور در شرایط فعلی اقتصاد و اشتغال ، رونقی ایجاد نماید خود می تواند نوید بخش فصل جديدي در اقتصاد کشور باشد . این توان و ظرفیت در کشور وجود دارد اما نیازمند اراده‌ای در کشور است تا این ظرفیت بالقوه را بالفعل نماید. 


  در حال حاضر درصدی از ناوگان شرکت‌هاي بزرگ کشتي‌راني و نفت‌کش، نياز به به‌روزرساني شناورانشان داردند و همچنين به نظر می رسد که در حوزه توسعه نفت و گاز ، کشور به شناوران بیشتری نياز دارد که همه نشان  از نیاز و توجه بیشتر نمودن به صنعت کشتی سازی و صنایع وابسته آن می باشد.


بنا بر نظر کارشناسان و متخصصان و فعالین این حوزه بازار گسترده ای در صنعت کشتي‌سازي وجود دارد که نيازمند توجه و پشتيبانی است. چنین بازار گسترده‌ای حکایت از این مهم دارد که به سرمایه‌گذاری در صنایع مرتبط با دریاو دریانوردی ، کشتی‌سازی و تعمیرات شناورها باید توجه ویژه‌ای در کشور به خصوص مناطق ساحلی جنوب انجام پذیرد. انشاالله.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/105741