امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 10 آذر 1397 - 08:25
اتحاد خبر: برنامه«آزادسازی قیمت خودرو» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران در شبکه یک سیما به مناظره گذاشته شد. کاکائی ابراز کرد: صنعت خودرو در یک بازه زمانی سوده بود و حالا با عدم حمایت ها زیانده شده است لذا باید تاکید کنم پژو و پراید ما بر اساس استاندارد های یورو ۴ تهیه می شوند نه قوانین ۲۰ سال گذشته .
اتحاد خبر: برنامه«آزادسازی قیمت خودرو» با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران در شبکه یک سیما به مناظره گذاشته شد. کاکائی ابراز کرد: صنعت خودرو در یک بازه زمانی سوده بود و حالا با عدم حمایت ها زیانده شده است لذا باید تاکید کنم پژو و پراید ما بر اساس استاندارد های یورو ۴ تهیه می شوند نه قوانین ۲۰ سال گذشته .

باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهرام پارسا،سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی،در برنامه "مناظره شبکه یک سیما" با موضوع بررسی آزادسازی قیمت خودرو ، اظهار کرد: مسئله چگونگی آزادسازی قیمت باید مورد بررسی قرار بگیرد. با وجود شرایط انحصاری حاکم بر صنعت خودرو ، آزاد سازی ممکن نیست. پیشنهاد خودروسازان،احتساب قیمت بازار آزاد با افزایش 5 درصدی است .مخالف این نوع آزادسازی قیمت هستم و معتقدم در حق ملت کوتاهی می شود .در چنین فضایی افزایش قیمت کاملا فریب افکار عمومی است.

 

37 درصد کارکنان قطعه سازی بیکار شده اند/انتظار چندین ماهه برای تهیه مواد اولیه

محمدرضا نجفی منش ،رئیس انجمن قطعه سازان در ادامه این مناظره ابراز کرد: ما در شرایط بسیار نامناسبی قرار داریم و ۳۷ درصد کارکنانمان را از دست داده ایم.

وی افزود:اگر در همین شرایط باقی بمانیم قطعا دشمنان خارجی ما شاد خواهد شد.۴ مشکل عمده داریم .افزایش قیمت بعلت افزایش قیمت مواد اولیه است.

نجفی منش گفت:مشکلات مالی قطعه سازان و فروش قطعات با قیمت پایین باعث شده تا فعلان این صنف ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان ببینند.

رییس انجمن قطعه سازان خودرو بیان کرد:تامین مواد اولیه چه داخلی و خارجی با مشکل رو به روست.داخلی ها را باید در صف بورس تهیه کنیم که قبلا به این صورت نبود .برای تهیه مواد اولیه خارجی هم باید چندین ماه منتظر بمانیم.

 

تولیدات فعلی خودرو کشور در هیچ جای دنیا خریدار ندارد/شبه خودرو تولید می کنیم

دربخش دیگری از مناظره ؛محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت:در گذشته صنعت خودروسازی آنقدر قوی بود که می توانست حتی کمبود بودجه نفت را هم جبران کند.

وی افزود: اما خودمان با دست خود این صنعت را نابود کردیم به طوری که تولیدات فعلی در هیچ جای دنیا خریدار ندارد زیرا ما خودرو تولید نمی کنیم بلکه شبه خودرو تولید می کنیم.

منصوری تاکید کرد: در کجای دنیا ترمز اِی بی اِس به عنوان یک گزینه برای بالا بردن قیمت استفاده می شود؟! نباید به هر چیزی که چهار چرخ دارد بگوییم خوردو.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت دلار باید این روزها مراقب باشیم خاکمان را صادر نکنند.ما حتی در هزینه دستمزد کارگرهایمان هم عقب هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در ایران دستمزد متوسط هر کارگر ۱۰۰ دلار است و در چین چیزی حدود ۹۰۰ دلار و این موضوع جای تاسف دارد.

امیر حسین کاکایی،عضو هییت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه گفت: در حال حاضر در جنگ اقتصادی قرار داریم و باید دنبال ثبات باشیم و مردم این تصور را نکنند که تمام پول به جیب خودروساز می رود.

 

باید به سمت قیمت گذاری واقعی برویم

در ادامه نجفی منش بیان کرد: ما در سال ۷۶ الی ۷۸ هم با مشکلی که الان با آن مواجه هستیم رو به رو شدیم و دولت به خودرسازان تکلیف کرد تا قیمت خود را به بازار نزدیک کنند.

وی افزود: اما طی بخشنامه داخلی درصد سود و قیمت تمام شده را برای خود برداشته و و مابه التفاوت را به خزانه واریز کند.

رئیس انجمن قطعه سازان گفت: و این روند تا حدود ده سال ادامه داشت و صنعت خودرو ۱۳ رشد کرد و به جایی رسیدیم که قیمت بازار آزاد کمتر از کارخانه بود.

وی افزود: این روند در حال حاضر هم باید کم کمک اجرا شود و در نهایت ما شاهد قیمت واقعی در بازار باشیم.

منصوری اظهار کرد: چرا باید با این همه حمایت از خودروسازان در یک زمانی خودروی ایرانی را با قیمت ۱۵ هزار دلار بفروشیم درحالی که آن زمان بنز هم ۱۵ هزار دلار بود.

وی افزود: قیمت را مصرف کنندگان باید تعیین کنند و این بین نباید فساد بروز پیدا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: چرا با دریافت وام های کلان صنعت خودرو حالا به این وضع دچار است.

 

پراید با استاندارد یورو ۴ ساخته می شود

کاکائی ابراز کرد: صنعت خودرو در یک بازه زمانی سوده بود و حالا با عدم حمایت ها زیانده شده است لذا باید تاکید کنم پژو و پراید ما بر اساس استاندارد های یورو ۴ تهیه می شوند نه قوانین ۲۰ سال گذشته .

در ادامه پارسایی بیان کرد: من نماینده ۸۰ میلیون نفر هستم و میدانم قطعه سازان مطالبه دارند اما چرا جناب نجفی منش به شکل یک خودروساز اینجا حاضر شدند برای ما عجیب است.در هر صورت چرا این قشر مطالبه افزایش حقوق کارمندان را ندارد کارمندی که اگر ۲۰ سال هم کار کند نمی تواند یک ماشین تولید شما را بخرد.

وی افزود: برخی خودروسازان معتقدند ۱ میلیون شغل ایجاد کرده اند و ب ازای هر ماشین یک کارگر فعالیت می کند در صورتی که چنین نیست و آن ها فقط ۱۰۰ هزار شغل را مدیریت کرده اند.

نجفی منش در پاسخ به این سوال گفت:ما ۱۵۰ هزار قطعه ساز در سه مرحله داریم؛عده ای تهیه مواد اولیه،عده ای ساخت قطعه و عده ای هم مجموعه ساز برای برقراری ارتباط با خودروسازان فعالیت میکنند.

کاکایی ادامه داد: چرا خودروسازان هم مانند قطعه سازان که به علت فشار بالا کاری نیروهای خود را تعدیل کردند، تعدیل نمیکند و این امر موجب افزایش هزینه ها و فشار به مصرف کننده می شود.

 

چرا رنو از ایران رفت؟!

پارسایی ادامه داد: چرا رنو در ایران نماند؟دلیلش مخالفت خودروسازان و امتناع از حضور آن ها بود.

وی افزود:با حضور رنو دانش اموختگان ما خبره و ما توانایی تولید خودروهای صادرات محور را پیدا می کردیم.دلیل اصلی این بود که مافیا نگذاشت و رنو رفت

منصوری بیان کرد: سوال بعدی ما از خودروسازان این است چرا خودرو پیش فروش می کنند چیزی که مدت هاست در جهان از کار افتاده ست و جالب این است که با پیش فروش بدقولی هم می کنند.

وی افزود:قیمت گذاری واقعی نبوده ونیست.

پارسایی، سخنگوی اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده وتولید کننده خود عضو هیئت مدیره یکی از همین شرکت های خودرو سازی است.

وی افزود: این فرد چطور می تواند مصرف کننده را درک کرده و او را حمایت کند.چرا خودروسازان اسامی هیئت مدیره خود را اعلام نمی کننو تا ما بدانیم کدام رده سیاسی عضو این نهادها هستند.

پارسایی تاکید کرد: الان هم قیمت گذاری در بازار آزاد است و خودروساز به دنبال رسمیت بخشیدن به گرانی های خود است.

وی افزود: در رز ۹۰ میلیون لیتر سوخت مصرف می شود و ما قطعات و خودروهایمان بروز نشده اند تا جلو این هدر رفت را بگیرند.اگر روزانه ۳۰ درصد صرفه جویی کنیم می شود روزی ۱۰۸ میلیارد تومان و در نهایت سالی ۳۸ هزار میلیارد تومن این عدد چیز کمی نیست.

این نماینده مجلس بیان کرد: این ها همگی عزت ملی را زیر سوال می برد و ما شاهد میلیاردها بدهی و پیش فروش ها هستیم و در نهایت میبینیم کشور جنگ زده مثل عراق در مرزهای غربی با بهترین خودروها به مت فخر می فروشد.

نجفی منش در انتقاد به پارسایی بیان کرد: شما می توانید در جلوگیری از ۲۰ میلیون لیتر قاچاق در روز از کاهش سرمایه ملی جلوگیری کنید.

وی افزود: طبق آخرین آمارها تنها ۱ درصد از تصادفات به علت نواقص خودرویی است و مابقی خطای انسانی است.

رئیس انجمن قطعه سازان اضافه کرد: ۱۵۰ هزار خودرو پراید به عراق صادرکردیم به قیمت ۶ هزار دلار آیا این دستاورد نیست؟! اگر پول داشتیم بازهم اجازه واردات خودرو صورت می گرفت.

وی افزود: این ما بودیم که پژو و رنو را آوردیم اما رنو شامل اشتباهاتی بود که از نظر ما رد شد.

نجفی منش گفت: ترامپ در تلاش است تا ما را از صحنه روزگار محو کند و ما دنبال راه حل هستیم، باید توجه کنیم که قیمت برخی اقلام نظیر الومینیوم و فولاد ۴ برابر شده است.

کاکایی در ادامه گفت: علت اصلی آلودگی تهران خودروهای سنگین فرسوده هستند.در قوانین خودرو تناقض وجود دارد و نمی توانیم روندی صحیح اجرا کنیم.

وی افزود: چرا وقتی شرکتی در حال ورشکستگی است به بخش خصوصی میبریم ؟! در نهایت انتظار قیمت گذاری از حاشیه بازار هستیم.در حال حاضر قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار به علت کمبود تولید بسیار خطرناک است.

منصوری بیان کرد: در خارح از ایران کارمندی دوماه کار کند می تواند ماشین بخرد ولی در ایران این امان در ۲۰ ماه هم محقق نمی شود.

وی افزود: خودروسازانمان خودرو را فقط برای داخل می سازند و قصدی برای صادرات محور شدن آن ندارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی ماشینی پیش فروش می شود باید در زمان تحویل با همان قیمت قبل ارایه شود نه قیمت روز.

وی ادامه داد:پارسایی نیز در تایید این موضوع گفت: تنها فرد با خرید در یک روز می تواند قیمت روز را پرداخت کند و این درست نیست خودروساز ماشین پیش فروش را با قیمت روز تحویل بفروشد.

در ادامه این مناظره برخی از حضار سوالاتی را مطرح کردند که در شاما پاسخ هایی شد.

کاکائی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه مدیریت سیاسی خودروسازی ها گفت: اگر این امر وجود دارد چرا نهادهای نظارتی برخوردی نکردند؟!این امر ربطی به قیمت گذاری ها ندارد.

منصوری در ادامه پاسخ داد: دلیل اصلی ایجاد فساد عملکرد ضعیف تعزیرات است چرا زندان های ما فقط پر از تخم مرغ دزد و ضبط دزد است نه افرادی که فساد کرده اند!

کاکائی در ماسخ به سوالی مبنی بر کاهش تلفات گفت: برای پیشرفت در صنعت یا باید میزان نیروی انسانی را افزایش می دادیم یا دستگاه های بروز صده وارد می کردیم که حالا براساس تحریم ها شدنی نیست.

وی افزود: ۳ دلیل وجود دارد که کیفیت ها پایین آمده و مردم شاکی شده اند. یک وجود وابستگی برای تامین قطعات، دو مشکلات گمرکی و در نهایت وجود سورس خارجی برای برخی قطعات مثل ایربک که ما را گرفتار کرده است.

پارسایی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تحقیق و تفحص سال ۹۳ اجرایی نشد گفت: مافیا آنقدر قدرتمند است که جلو هر تحقیق وتفحصی راهم گرفته است.وقتی وزیر صمت وقت اسامی متخلفان واردات را منتشر کرد رسانه ها به سمتی پیش رفتند که خود او متهم اصلی شد.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 2 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 12 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 12 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...