کد خبر: 10539 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 21 اسفند 1391 - 12:41
اختصاصی اتحاد جنوب:
ساماندهی بازار روز برازجان تا تعطیلی بازارچه چهارفصل / فرماندار دشتستان: من یک جا در تصمیمات اشتباه کردم + تصاویر

خردادماه امسال (1391) طرح ساماندهی بازار روز برازجان که به گفته ی همه ی مسئولین، بزرگ ترین بازار استان و محل خرید درصد زیادی از جمعیت استان بود، کلید خورد. در کنار ساماندهی این بازار و چندین ماه قبل از آن، احداث دو بازارچه برای ساماندهی دست فروشان در محدوده ی بازار نیز در دستور کار شهرداری و شورای شهر برازجان قرار گرفت و پیگیری لازم برای احداث آن ها انجام شد...

 

اتحادجنوب ـ نرگس محمدزاده فرد: خردادماه امسال (1391) طرح ساماندهی بازار روز برازجان که به گفته ی همه ی مسئولین، بزرگ ترین بازار استان و محل خرید درصد زیادی از جمعیت استان بود، کلید خورد.

در کنار ساماندهی این بازار و چندین ماه قبل از آن، احداث دو بازارچه برای ساماندهی دست فروشان در محدوده ی بازار نیز در دستور کار شهرداری و شورای شهر برازجان قرار گرفت و پیگیری لازم برای احداث آن ها انجام شد. یکی از بازارچه ها که قرار بود در میدان امام و کنار بانک صادرات ایجاد شود با مخالفت نیروی انتظامی مواجه شد و جلوی احداث آن به علت ایجاد مشکلات ترافیکی و امنیتی در آینده و با وجود مخالفت شهرداری و شورای شهر، از سوی شورای تامین شهرستان دشتستان گرفته شد؛ اما بازارچه ی دیگر با ورود بخش خصوصی در محله ی خضر برازجان احداث شد. در اردی بهشت 91، پس از انتقال دستفروشان بازار به این بازارچه که 217 غرفه داشت، کار ساماندهی بازار روز آغاز شد.

پس از همکاری همه ی ارگان ها و صرف هزینه، انرژی و زمان، بازار بزرگ برازجان ساماندهی شد ولی همزمان با این اقدام و چند ماه پس از تاسیس، تعداد غرفه های تنها بازارچه ی راه اندازی شده در حوزه ی بازار، کاهش یافت؛ پس از چند ماه، تعداد غرفه ها کم تر و کم تر شد تا جایی که یک هفته بعد از کنفرانس خبری شهردار برازجان در 25 بهمن ماه که در آن اعلام داشت، بازارچه مشکلاتی دارد و با فرمانداری جلسه خواهیم داشت و برای فعال کردن آن برنامه می گذاریم؛ بازارچه ی شهرداری برازجان در محله ی خضر تعطیل شد تا این بازارچه هم به دیگر مکان در نظر گرفته شده که به پارکینگ اتومبیل تبدیل شد، بپیوندد و چند غرفه دار باقی مانده که از بازارچه اخراج شده اند، در پیاده رو و جلوی بازارچه ی تعطیل شده به فروش اجناس خود اقدام کنند.

یکی از غرفه داران این بازارچه به اتحادجنوب گفت: ما برای گرفتن این غرفه ها برنامه ریزی کردیم و وام گرفتیم ولی حالا مجبوریم در پیاده رو اجناس خود را بفروشیم و این در حالی است که امنیت هم نداریم.

حسن تاجران ادامه داد: شهرداری با بخش خصوصی همکاری نکرد و در حالی که ما به آقای مرادزاده گفتیم پول بیشتری می دهیم و به ساماندهی بازارچه کمک می کنیم، ایشان قبول نکرد. 

وی اضافه کرد: بازارچه میوه و تره بار مشکلاتی داشت ولی در کل خوب بود و مشکل اصلی ما ماشین هایی بودند که میوه و تره بار می فروختند و در کل شهر حضور داشتند. 

تاجران افزود: زمین بازارچه باید جایی خوب و در مسیر باشد، مثل زمین کنار بازارچه ی ماهی و میگو. 

یکی دیگر از غرفه داران نیز اظهار داشت: شاید مدیر بازارچه می خواست برای زمینش مجوز تجاری بگیرد و از اول هم هدفش بازارچه نبوده است.

در همین راستا، مدیر بازارچه ی تعطیل شده نیز گفت: زمین بازارچه ملک شخصی بود هزینه ی آن هم کاملا شخصی پرداخت شد و شهرداری فقط مجوز داد.

محمد مرادزاده افزود: شهرداری فقط قول داد که اوضاع دستفروشان را ساماندهی کند ولی همین هم انجام نشد.

وی ادامه داد: مشکلاتی از قبیل حمل و نقل، آب و ... را داشتیم و در حد توان سعی در رفع آن ها کردیم؛ به شهرداری و فرمانداری هم رفتیم ولی کمکی نکردند.

مرادزاده اضافه کرد: در ابتدای کار، 217 غرفه داشتیم، بعد از سه ماه شد 110 غرفه، بعد از 5 ـ 4 ماه تعداد غرفه ها رسید به 60 ـ 50 تا و در ماه آخر تنها 20 نفر باقی مانده بودند.

 وی افزود: به شهردار گفتم وام بدهد تا بدهی هایمان را بدهیم و از ورشکستگی بیرون بیاییم و این 20 نفر را بیرون نکنیم ولی با وجود این که تا اول اسفندماه قرارداد داشتند، مجبور شدند بروند؛ غرفه داران به جای دیگر رفتند یا بی خیال کار شدند و به شهر رفتند و دوباره دستفروش شدند و اجراییات شهرداری هم هیچ اقدامی نکرد.

مرادزاده یکی از مشکلات بازارچه را نبود لوله کشی آب عنوان کرد و اظهار داشت: روز افتتاح، فرماندار گفت که مشکل آب را حل می کند؛ گفت صبر کن رییس اداره ی آب را عوض می کنم ولی خودش رفت و مشکل آب حل نشد.

وی در پاسخ به اتحاد جنوب که چرا غرفه ها خالی شد نیز گفت: خرید خانه را زن خانه انجام می دهد و او هم در بازار می تواند خرید کلی کند ولی بازارچه مخصوص میوه و تره بار بود و در شهر هم دوره گردها زیاد شدند و بازارچه از رونق افتاد، در حالی که اجاره ی ما روزی هزار تومان بود ولی نداشتن رونق باعث شد غرفه داران بروند.

پیرامون همین مساله یکی از اعضای شورای شهر برازجان نیز، بی ثباتی مدیریت را عامل اصلی اعلام کرد. 

محمدتقی گرمسیری در گفتگو با اتحاد جنوب اظهار داشت: تعطیلی بازارچه به دلیل ضعف های خود آقای مرادزاده یا اداراتی که باید خدمت رسانی می کردند و نکردند، صورت گرفت.

وی پیرامون مشکل آب بازارچه نیز به اتحاد جنوب گفت: لوله ی اصلی آب از بازارچه فاصله داشت و کشیدن انشعاب یکسری هزینه داشت که خود مدیر بازارچه نمی خواست پرداخت کند و اداره ی آب هم به قولش عمل نکرد و مشکل باقی ماند.

گرمسیری ادامه داد: بازار از نظم اولیه ای که داده شده و مصوباتی که مربوط به داخل بودن پیشخوان مغازه ها بود، خارج شده و بازاری ها دوباره قسمتی از فضای بازار را گرفته اند و دست فروشان آمدند کنارشان و بازار رونق گرفت و بازارچه از رونق افتاد.

رییس کمیسیون طرح و برنامه ریزی شهری شورای اسلامی شهر برازجان با تاکید بر این که فردی که به بازار آید، تمام مایحتاجش را در یک جا خرید می کند، افزود: کوتاهی از شهرداری است که سد معبر، آن کارایی را که باید، ندارد و برخورد موثری صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این بود که تصمیم گیری های انجام شده، اجرایی نشد؛ قرار بود پیشخوان برای مغازه ها درست کنند و شهرداری هم الگویی را طراحی کرد ولی تنها ساخت و طراحی الگو با شهرداری بود و این که چه کسی باید کار را انجام دهد، مشخص نبود.

گرمسیری افزود: ناهماهنگی بین شهرداری، مجمع امور صنفی، اداره ی صنعت، معدن و تجارت و در راس کار، فرماندار که باید هماهنگی امور را انجام می داد و تصمیم گیری ها را محسوب می کرد، وجود داشت و هر کس راه خودش را رفت و کار به انجام نرسید. 

عضو شورای شهر برازجان اضافه کرد: آقای شهردار هم بی تقصیر نیست ولی شخصی مثل آقای مرادزاده هم نفع و ضرر خودش را دیده و با تعطیلی بازارچه چندان ضرری هم نکرده؛ بدون هزینه، تغییر کاربری داده و شاید همین را هم می خواسته است.

فرماندار دشتستان نیز که یکی از افراد موثر در ساماندهی بازار برازجان بود، در گفتگو با اتحاد جنوب، تعطیلی بازارچه ی محله ی خضر برازجان و نابه سامانی حدودی بازار را به لطف کم کاری های متولین کار عنوان کرد و اظهار داشت: ما برای ساماندهی بازار هم اعتبار گذاشتیم و هم حکم شورای تامین را استفاده کردیم، در حالی که ما در این گونه مسایل معمولا از توان شورای تامین استفاده نمی کنیم، ولی برای حمایت از آقای شهردار این کار را انجام دادیم.

غلامحسین خسروی ادامه داد: شورای تامین، صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی و در کل همه ی عوامل را گذاشتیم تا شهردار با طیب خاطر فعالیت کند و حداقل کاری که باید می کرد، فعال کردن اجراییات بود که دست فروشان را جمع کنند، ولی همین هم انجام نشد.

وی افزود: به مدت یک ماه، بیش از 30 نفر از عوامل نیروی انتظامی، اصناف، نظارت، اماکن و ... در اختیارشان بود که برنامه ریزی مدیریتی داشته باشند، ولی نهایتا اوضاع تغییری نکرد.

خسروی در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی مدیر بازارچه برای رفع مشکل آب بازارچه نیز گفت: چند کار قرار بود برای حل مشکلات بازارچه انجام شود که یکی از آن ها جابجایی پارکینگ اتوبوس بود ولی شهرداری در این امر موفق نبود و برای آب نیز مشکل ویژه ای عنوان نکردند؛ شما می تواند صورت جلسه ی همه ی جلسات پیرامون این موضوع را ببینید؛ نمی توانید بندی پیدا کنید که در آن ما تعهدی برای آب داده باشیم.

وی ابراز داشت: تا یک ماه اول همه چیز خوب بود ولی مدیریت و نظارتی که باید اعمال می شد، نشد و آقایان نتوانستند بازارچه و بازار را مدیریت و کنترل کنند و نهایتا بی مدیریتی شهرداری و عدم پشتیبانی شورا منجر به این شرایط شد.

فرماندار دشتستان اظهار داشت: در جلسه ی آخر با آقایان نیز گفتم که من یک جا در تصمیمات اشتباه کردم و آن هم گذاشتن این همه توان برای کاری بود که عوامل اجرایی توانش را نداشتند؛ من با توجه به شناختی که از شهردار و شورای شهر داشتم، نباید این اقدام را انجام می دادم. 

برای دریافت توضیحات بیشتر و رسیدن به نتیجه ی نهایی چندین بار با شهردار برازجان نیز تماس گرفتیم، ولی از سوی وی پاسخی دریافت نشد.

به نظر می رسد، بازار برازجان که به قول خود شهردار، ساماندهی آن بزرگ ترین کار عمرانی شهرداری در سال 91 بوده است، چند ماه پس از سر و سامان گرفتن و با تعطیلی بازارچه و عدم مدیریت صحیح در راه برگشتن به وضعیت اولیه می باشد. این موضوع با توجه به اینکه در آستانه ی عید نوروز و حضور میهمانان نوروزی در برازجان هستیم، توجه، رسیدگی و مدیریت بیشتر همه ی عوامل ذی ربط را می طلبد، ضمن این که حضور دوره گردها و دست فروشان در سطح شهر و بیکاری غرفه داران باقی مانده در جلوی بازارچه ی تعطیل شده را نیز نباید از نظر دور داشت. /م 

 

بازارچه ی چهارفصل خضر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وضغیت حال حاضر بازار

 

 

بازارچه ی تبدیل شده به پارکینگ کنار بانک صادرات برازجان

 

 

 

 

 

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/10539