کد خبر: 105230 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 30 آبان 1397 - 10:01
به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی؛
جایگاه کتاب و کتابخوانی در ارتقاء فرهنگ جامعه

اتحاد خبر-معزالدین آرچین: انسان دیرین در واقع برای نگهداشتن حساب و کتاب  و تجارتش  خط را ابداع کرد ولی همین اختراع اولیه کم کم وسیله ای شد که با آن  شرح فتوحات شاهان ایران و نظریات و ریزه کاری های امور دینی هم نوشته شود. سپس به نوشتن داستان ها پرداخت که افسانه گیل گمش سرمری جزء نخستین این داستان هاست. در گذر هزاران هزار سال  خط و نوشته ...

معزالدین آرچین  

 

انسان دیرین در واقع برای نگهداشتن حساب و کتاب و تجارتش خط را ابداع کرد ولی همین اختراع اولیه کم کم وسیله ای شد که با آن شرح فتوحات شاهان ایران و نظریات و ریزه کاری های امور دینی  هم نوشته شود.

 

سپس به نوشتن داستان ها پرداخت که افسانه گیل گمش سرمری جزء نخستین این داستان هاست. در گذر هزاران هزار سال خط و نوشته از حیطه اختیار و اقتدار شاهان و روحیان ادیان گوناگون به در آمد و به دست مردم عادی افتاد.

 

نمونه اش بعد از اسلام در ایران که سواد در انحصار موبدان به میان مردم عادی آمد که از میان آن مردم دانشمندان بزرگی بر خواستند تا پیش از اسلام در ایران  و پیش از رنسانس در اروپا خط و سواد در اختیار موبدان زرتشتی بود و پس از آن که کتاب از حجره های روحانیون به میان مردم آمد و سواد عمومی شد عادت کتابخونی به سواد و فرهنگ هرجامعه ای حالت همگانی به خود گرفت و همین همگانی شدن کتابخوانی باعث آن شدکه اندیشه های گوناگون در لابه لای کتابها به میان مردم رفته و بسته به برداشت های عمومی باعث تحول در هر جامعه ای شود یعنی در مجموع کتاب و کتابخوانی سروکار داشته آهنگ ترقی و تحول آن در جامعه بیشتر و بهتر بوده است ولی چگونه می شود کتاب را از قفسه های کتابخانه و ردیف های کتابفروشی به میان مردم آورد.

 

از قیمت گران کتاب که به خودی خودجایی در سبدکالای مردم ندارد بی رغبتی یا به زبانی دیگر نداشتن عادت به کتابخوانی یکی از معظلات جامعه امروز ماست. ولی به هرحال هرکاری راهی دارد.

 

یکی از کارهای خداپسندانه شهرداری در سراسر کشور راه اندازی ایستگاه کتاب است. کتابهایی خودش چاپ کرده و در قفسه هایی در جاهای پررفت و آمد و شلوغ می گذارد که باعث رونق علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد شد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/105230