کد خبر: 104930 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 23 آبان 1397 - 10:04
بالاخره کلسترول تخم مرغ خوب است یا بد؟!
اتحاد خبر: به تازگی گفته شده «روزی سه لیوان شیر ضروری‌است» صرفاً یک پروپاگاندای کارخانجات لبنی است و دلیل علمی ندارد و تازه لبنیات سرطان‌زاست! همچنین می‌گویند کلسترول تخم‌مرغ برخلاف باور قبلی زیان ندارد. این پزشکان فردا چه می‌گویند؟!
اتحاد خبر: به تازگی گفته شده «روزی سه لیوان شیر ضروری‌است» صرفاً یک پروپاگاندای کارخانجات لبنی است و دلیل علمی ندارد و تازه لبنیات سرطان‌زاست! همچنین می‌گویند کلسترول تخم‌مرغ برخلاف باور قبلی زیان ندارد. این پزشکان فردا چه می‌گویند؟!

روزنامه جوان نوشت؛ تا همین یکی دو سال پیش همه تصور می‌کردند کلسترول تخم‌مرغ آثار بیمارکننده‌ای برجا می‌گذارد و برای سلامت باید در خوردن این پروتئین کوچک احتیاط کرد این مسئله که تخم‌مرغ سرشار از کلسترول می‌باشد، درست است. یک تخم‌مرغ بزرگ آب‌پز ۲۱۲ میلی گرم کلسترول ارائه می‌کند که ۷۱درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده روزانه برای این ماده را تأمین می‌کند.

 

جالب اینجاست همزمان با تغییر نگاه پژوهشگران درباره تخم‌مرغ، خبرگزاری‌های دنیا در گزارشی از پیرزن ۱۰۳ ساله انگلیسی راز طول عمر و سلامتش را از وی پرسیدند و او پاسخ داد: «من روزی یک تخم‌مرغ خام و یک تخم‌مرغ آب‌پز می‌خورم و خیلی هم به حرف پزشکان توجه نمی‌کنم!»

 

لبنیات پرچرب و کاهش وزن!

تحقیقات جدید درباره لبنیات پرچرب نیز گویای آن است که چربی این لبنیات اثر سویی بر گرفتگی عروق قلب ندارد و در این موارد از لبنیات کم‌چرب مفید‌تر است.

پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف لبنیات کامل یا پرچرب در مقایسه با انواع کم‌چرب، حتی می‌تواند در کاهش احتمال افزایش وزن و دیابت مفید باشد. بنابراین بسیاری از کارشناسان سلامت دچار تردید شده‌اند که آیا همچنان به توصیه مصرف لبنیات کم‌چرب و برتری دادن آن‌ها به انواع کم‌چرب ادامه بدهند یا نه!

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، ارتباط میان مصرف لبنیات، نوع لبنیات مصرفی و احتمال سندروم متابولیک را مورد آزمایش و بررسی قرار داد. محققان دریافتند، بین مصرف لبنیات پرچرب و احتمال سندروم متابولیک، ارتباط معکوس وجود دارد، اما این ارتباط در مورد لبنیات کم‌چرب مشاهده نشد. پژوهشگران نتیجه گرفتند، توصیه به اجتناب از لبنیات کامل و پرچرب براساس اطلاعات جمع‌آوری شده، پشتوانه علمی ندارد.

 

نقش شیر در سرطان و پوکی استخوان!

جالب‌تر از همه اینکه، پزشکانی معتقد به مصرف لبنیات هستند و توصیه می‌کنند برای سلامتی روزی سه لیوان شیر بنوشید، اما برخی می‌گویند این حرف صرفاً با پولی که کارخانجات لبنی به مؤسسات پژوهشی می‌دهند، ممکن شده است! گروهی از پزشکان هم وجود دارند که شیر را عاملی برای بروز انواعی از بیماری‌ها معرفی می‌کنند. پزشکان طرفدار رژیم غذایی گیاهی از جمله پژوهشگرانی هستند که نگاه بدبینانه‌ای به لبنیات دارند، آنچنان که آن را عاملی برای پوکی استخوان یا ابتلا به سرطان به شمار می‌آورند.

دکتر فورمن، پزشک امریکایی معتقد است نوشیدن شیر گاو با امراض قلبی، برخی از انواع سرطان، دیابت و حتی پوکی استخوان در انسان‌ها مرتبط است که این‌ها بسیاری از بیماری‌هایی هستند که صنعت لبنیات ادعا می‌کند محصولاتش از آن‌ها جلوگیری می‌کند!

محتوای بالای پروتئین حیوانی شیر، در حقیقت باعث می‌شود تا کلسیم از بدن جدا شود. بر طبق یک آنالیز شواهد از دانشکده پزشکی هاروارد، شیر از پوکی استخوان جلوگیری نمی‌کند.

به گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد کشور‌هایی که جذب کلسیم کمتری دارند (فقط ۳۰۰ میلی‌گرم در روز) نسبت به کشور‌هایی که میزان مصرف کلسیم بالاتری دارند، کمتر در معرض شکستگی‌های استخوان کفل هستند (که نشانی از پوکی استخوان است). این پزشک امریکایی معتقد است شما تمام کلسیم مورد نیاز بدنتان را می‌توانید از گیاهانی همچون بادام، کلم و... تأمین کنید.

همین ماجرا درباره چربی‌های اشباعی همچون دنبه یا مضرات و فواید چای نیز مطرح می‌شود، اما واقعیت ماجرا چیست؟ آیا پشت‌پرده این تناقض‌گویی‌ها کارتل‌های اقتصادی هستند و شرکت‌های تولیدکننده به دنبل پنهان‌کردن واقعیات برای فروش بیشتر و بروز بیماری‌های بیشتر هستند تا چرخ‌های صنعت‌شان به چرخش در بیاید، یا این‌ها بخشی از پویایی علم است؟ پاسخ به این سؤال هر چه که باشد یک موضوع روشن است؛ اینکه همیشه هم نمی‌توان به نتایج تحقیقات پزشکی و توصیه‌های پزشکان اعتماد کرد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/104930