امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 18 اسفند 1391 - 17:51

اسفنديار رحيم مشايي گزينه نهايي حاميان دولت است؟»، «آيا آنگونه که برخي تحليلگران پيش بيني کرده بودند اکنون بايد شاهد اجراي طرح معروف پوتين مدودف در انتخابات يازدهم باشيم؟»، «آيا اسفنديار رحيم مشايي در صورت کانديداتوري تاييد صلاحيت خواهد شد؟».

اسفنديار رحيم مشايي گزينه نهايي حاميان دولت است؟»، «آيا آنگونه که برخي تحليلگران پيش بيني کرده بودند اکنون بايد شاهد اجراي طرح معروف پوتين مدودف در انتخابات يازدهم باشيم؟»، «آيا اسفنديار رحيم مشايي در صورت کانديداتوري تاييد صلاحيت خواهد شد؟».
به گزارش خبرگزاري آريا ، اگر چه اين سوالات و پرسش هاي ديگري از اين جنس مدت هاست در فضاي سياسي و رسانه اي مطرح است اما با افزايش حضور رسانه اي و خبري اسفنديار رحيم مشايي در چند روز اخير و البته ايراد برخي اظهارات خبرساز از سوي او، اين سوالات در تحليل ها و اخبار اين روزها پررنگ تر شده است.
مشايي که مدت ها در هيچ مراسم رسمي حضور نمي يافت و حتي در جلسات رسمي هيات دولت نيز جايي در قاب تصوير عکاسان رسانه هاي خبري نداشت حالا چند باري است در حياط هيات دولت به ميان خبرنگاران مي آيد و پاسخ سوالات آنها را مي دهد ؛ سخنراني مي کند و حتي در کنار رييس جمهور در مراسم درختکاري شعار «زنده باد بهار» را تکرار مي کند.
او به عرصه خبري بازگشته و سخناني را ايراد مي کند که مي تواند بار ديگر به محلي براي بحث تبديل شود.جديدترين نکاتي که او در سخنان اخيرش مطرح کرده چنين است:
*تفاوت آينده و گذشته در اين است که در آينده کسي به جاي مردم تصميم نمي‌گيرد، کسي به نام مردم بر مردم حکومت نخواهد کرد، ملت‌ها تصميم‌ گيرنده هستند.
*در آينده جايي براي امپراطور و حاکم نمي‌ماند. آنها که ماندنشان براساس زور و سلطه است نمي‌مانند، آنان که خط ظلم و ستم را ادامه مي‌دهند خلاف جهت آب حرکت مي‌کنند.
*ما در انتظار بهار هستيم، بهار انسانها.
* ما چوب فرمانروايان نالايق را در تاريخ بسيار بسيار خورده‌ايم.
*براي حفظ شکوه و رفاه بايد به عرصه مناسبات جهاني انديشيد.
*حقوق بين‌الملل و سياست بين‌الملل امروز چنين اقتضا مي‌کند که بايد با نظام بين‌الملل، زيست .
* گشوده باد آغوش گرم و پاک ايران به سوي ملت‌هاي جهان.
*ما مامور آفرينش هستيم،خدايي هستيم و بايد چون خدا خلق کنيم .
اما آيا به واقع بايد منتظر کانديداتوري رحيم مشايي باشيم؟
مشايي هيچ برنامه اي براي کانديداتوري ندارد 
عبدالرضا داوري ،فعال سياسي حامي دولت در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري آريا کانديداتوري رحيم مشايي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم را تکذيب کرد و گفت:آقاي مشايي هيچ برنامه اي براي کانديداتوري ندارد ايشان کارهاي عادي خودش را انجام مي دهد .
 عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي تصريح کرد:آقاي مشايي مسئول دبيرخانه جنبش عدم تعهد است طبيعتا بخشي از برنامه هاي ايشان ملاقات با ديپلماتهاي خارجي و افراد فعال در حوزه هاي ديپلماسي است از سوي ديگر ايشان يک صبغه فرهنگي تاريخي نيز دارد .
وي افزود:آقاي مشايي اولين نشريه کرد زبان را به نام فردا در کردستان راه اندازي کرد، راديو پيام و راديو تهران را ايشان راه اندازي کردند و سالها مدير کل اجتماعي وزارت کشور بود ند .بعد از آن رياست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و رياست سازمان ميراث فرهنگي را برعهده داشتند در واقع آقاي مشايي جداي از محيط هاي فرهنگي نبوده و نيست . ايشان هميشه در بخش فرهنگي فعال بوده است بنابراين به نظر من اين موضوع عادي است اما نمي دانم چرا اين روزها از برنامه هاي  آقاي مشايي تلقي انتخاباتي مي شود.
داوري اظهار داشت:بنده خبر دارم مشايي هيچ برنامه اي براي کانديداتوري يا حضور در انتخابات ندارد . دولت نيز به هيچ وجه به دنبال بازي هايي از جنس مدل پوتين -مدودوف نيست اتفاقا مخالفان امروز دولت اين مدل را در گذشته دنبال مي کردند يعني جرياني در دوران هاشمي چنين مدلي را اجرا کرد و در دوران خاتمي نيز با کانديداتوري دکتر معين اين مدل دنبال شد.
اين فعال سياسي خاطرنشان کرد:بنده انصافا در تمام جلساتي که در خدمت دولت و مهندس مشايي بوده ام هيچگاه نديدم ايشان کمتري اشاره اي به بحث انتخابات و کانديداتوري خودشان يا ديگران داشته باشند واقعا دولت براي انتخابات برنامه اي ندارد و تعجب مي کنم چرا عده اي به دنبال آن هستند که دولت را در مسير انتخابات نشان دهند و بگويند کار انتخاباتي  انجام مي دهد در حالي که چنين نيست و فقط دولت در فکر حل مشکلات معيشتي و اقتصادي ناشي از تحريم هاست.
وي درباره انتقاداتي که به سخنان مشايي مي شود ،گفت:کساني که نسبت به سخنان آقاي مشايي انتقاد مي کنند احتمالا سخنان ايشان را به طور کامل نمي خوانند .آقاي مشايي در حوزه انسان شناسي و مشرب عرفاني که دنبال مي کنند متاثر از علامه طباطبايي محيرالدين عربي هستند  بنابراين دوستان بايد از اين منظر به موضوع نگاه کنند.
داوري تاکيد کرد:در خصوص موضوع بهار نيز آقاي احمدي نژاد و مهندس مشايي توضيح داده اند اين بحث به انسان کامل و امام زمان اشاره دارد در واقع بهار دوران ها يکي از القاب و صفات امام زمان است پس اينکه بخواهند از اين موضوع تلقي انتخاباتي داشته باشند به اعتقاد من جفا به معارف شيعي است .
وي ادامه داد:تا آنجا که بنده اطلاع دارم گفتمان بهار که در 7يا8ماه اخير در سخنان رييس جمهور و مهندس مشايي مطرح شده است رويکرد انتخاباتي ندارد و بيشتر يک رويکرد گفتماني است در واقع براي برجسته کردن نقش موعود در گفتمان آقاي رييس جمهور است.
اين فعال سياسي  اظهار داشت:احمدي نژاد بر اساس رفيق بازي و ارتباطات خاص افراد را مورد توجه قرار نمي دهند ايشان بر اساس معيارها و صلاحيت ها با افراد ارتباط دارند بنابراين اگر شما مي بينيد توجه ويژه اي به آقاي مشايي دارد از جهت دوستي،قرابت و فاميلي نيست بلکه از نظر صلاحيت ها و ويژگي ها و شايستگي هاي است که از آقاي مشايي مي بينند و تا زماني که ايشان اين شايستگي ها را دارد قطعا آقاي احمدي نژاد اين ارتباط تنگاتنگ و نزديک را حفظ خواهد کرد.اما اگر غير از اين باشد اين ارتباط قطع مي شود.
وي افزود:متاسفانه تحليل هايي که اين روزها درباره دولت مي شود مغرضانه است که اين روزها مباح شده در واقع تهمت زدن و توهين کردن به دولت مباح شناخته شده است.
مشايي در حد و اندازه رياست جمهوري نيست
محسن كوهكن ،رئيس واحد سياسي جبهه پيروان خط امام و رهبري در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري آريا درباره قطعي شدن کانديداتوري رحيم مشايي گفت:فردي که مي خواهد وارد عرصه انتخابات شود و اعلام کانديداتوري کند اگر چنانچه با اقبال مردم مواجه شد و سکان اجرايي کشور را در اختيار گرفت و البته از پس اين مسئوليت بر آمد به عقيده بنده بايد ويژگي هاي خاصي داشته باشد .
وي افزود:طبيعي است هر فرد مدعي کانديداتوري را بايد با معيارها و پارامترهايي چک کرد سپس درباره آن فرد اظهار نظر کرد که آيا در وزن و قد رياست جمهوري هست يا نيست. بنده بايد با صراحت بگويم اساسا ميان صلاحيت  فردي و ظرفيت و قد و قواره اين آقايان هم خواني نمي بينم .
دبيرکل جامعه اسلامي نمايندگان ادوار مجلس تاکيد کرد:يکي از مشکلات جدي آقاي احمدي نژاد که در 8سال گذشته به نوعي بروز کرد  و بايد به آن توجه داشت اين است که بعضا فردي برخي مسئوليت ها را عهده دار مي شود که وزن و ظرفيت آن را ندارد و انجام آن مسئوليت از عهده اش خارج است بنابراين حتي اگر آن فرد انسان صادقي هم باشد در جاههايي عمدا يا سهوا کار را خراب مي کند و در نهايت لطمه مي زند.
اين فعال سياسي ادامه داد:قبل از آنکه ما بخواهيم به اين سوال پاسخ بدهيم که شوراي نگهبان چه کسي را تاييد يا رد صلاحيت مي کند بايد ببينيم منهاي تاييد صلاحيت آيا خود فرد وزن احراز پست رياست جمهوري را دارد. در واقع اگر ما بخواهيم کف وزني را براي رياست جمهوري در نظر بگيريم  که آن کف1000گرم باشد  وزن برخي از اين آقايان از10يا 15 گرم بيشتر نيست .
وي خاطرنشان کرد:بر اساس قانون اساسي فردي که داوطلب احراز پست رياست جمهوري است بايد از رجال سياسي -مذهبي باشد بنده به عنوان يک فرد حقوقي رجل سياسي و مذهبي را در اين نمي دانم که چون آن فرد نماز مي خواند ،روزه مي گيرد و تسبيح هم در دست دارد و يا چند مصاحبه انجام داده و چند عنوان و پست مسئول دفتري در سازمان فرهنگي و ارتباطات دارد بتوان به آن فرد لقب رجل سياسي و مذهبي داد .البته حق قانوني شوراي نگهبان است که اين اصل قانون اساسي را تفسير کند و با اين معيار صلاحيت افراد را مورد بررسي قرار دهد.
کوهکن تاکيد کرد:اگر بنده به جاي برخي از اين آقاياني  که اين روزها بحث کانديداتوري آنها مطرح است بودم قطعا زودتر اعلام مي کردم اين سخنان شايعه  است زيرا توان خودم را درحد اداره امور  نمي بينم در واقع فردي مي تواند چنين ادعايي کند که دو ويژگي داشته باشد اولا کاملا خودش را بشناسد و توانمندي هايش را بداند و دوم اينکه معناي در اختيار گرفتن سکان اجرايي کشور را درک کند و بداند اگر چنانچه انس و جن به کمکش آمدند و از صندوق راي نام وي خارج شد به هر جهت در راس دستگاه اجرايي قرار مي گيرد که در بخش اقتصاد آن با بيش از470هزار ميليارد نقدينگي مواجه است که آن نقدينگي مطابق ميل متقاضي به هر سمت و سوي برود  از نظر قيمت چه بلايي بر سر اقتصاد و وضع مردم خواهد  آورد. فرد مدعي کانديداتوري  بايد اين مسائل را بشناسد و به راهکارهاي کارشناسي آن پايبند باشد و حل مشکلات را با محوريت قانون قبول داشته باشد .
 وي اظهار داشت:فردي که مي خواهد در  سمت رياست جمهوري قرار بگيرد بايد بداند  مي خواهد در يک نظام سياسي سکان اجرايي را در دست بگيرد  که بايد قدرت ،فهم و تدبير ايجاد هماهنگي ميان بسياري از ستون هاي مطرح تاثيرگذار که نظر و کمک آنها در استقرار و تداوم نظام نقش داشته اند سهم همراهي و تعامل و همکاري با آنها را داشته باشد و با صراحت چگونگي ارتباط با مراجع تقليد  و استفاده و تامين نظرات خيرخواهانه آنها را مشخص کند همچنين بايد نحوه ارتباط و تنظيم روابط خود با قوا را نيز مشخص کند .
رئيس واحد سياسي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: تا زماني که بحث کانديداتوري اين آقايان به صورت مزاح مطرح است اشکالي ندارد در واقع آرزو بر جوانان عيب نيست وصف العيش نصف العيش. اما اگر کسي تصميم جدي براي کانديداتوري گرفت براي آنکه به خودش و مملکت آسيبي نزند بين خود و خداي خود بررسي کند و ببيند چه توانمندي هاي دارد و اگر شناختي از مشکلات اقتصادي ندارد اول شناخت پيدا کند و ببيند مرد ميدان هست يا نيست.
وي تصريح کرد:کسي که قدش 75سانتيمتر است اگر بداند عمق استخر 5متر است و شنا هم بلد نيست بهتر است  دست ها را بالا ببرد و جرات  نکند اداره امور مملکت را در اختيار بگيرد .بنابراين بنده منهاي بحث هاي فکري و فرهنگي اساسا توان و مديريت مشايي را در اين حد نمي بينم  و معتقدم مطالبي که رييسش طي نامه اي در وصفش نوشت تعارفات خانوادگي و رفاقتي است که ما نه تنها هيچ اعتقادي به آن نداريم بلکه با لبخند از کنار آن گذشتيم .
کوهکن تاکيد کرد:احمدي نژاد بايد در 8سال گذشته به دليل اعتراضات زيادي که از ناحيه مراجع ، روحانيت و جاهاي ديگر درباره رفتارها و گفتگوهاي مشايي نسبت به ايشان مي شد در نوع ارتباطات خود با مشايي تجديد نظر مي کرد اما آنچه مشخص است اين است که اين همگامي،همراهي ،هم فکري و تعامل ميان اين دو ادامه خواهد داشت و البته حق ايشان است . به هر حال به عقيده بنده بهتر است به لحاظ فضائل انساني خيلي به اين مسائل نپردازيم تا کسي فکر نکند به دليل مسائل شخصي اين سخنان گفته مي شود . بايد بگذاريم مسائل در زمان خودش روشن شود.
مشايي نمي تواند با «زنده باد بهار» پيروز شود 
منصور مظفري، مديرمسئول روزنامه آفتاب يزد در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري آريا گفت:در حالي که مشايي سکوت مدت داري داشت و خود را از دوربين رسانه ها پنهان مي کرد اما پس از حکم رييس جمهور از اين سکوت خارج  و وارد معرکه شد.
وي افزود:حکم آقاي احمدي نژاد ،مشايي را به حد اعلاء بالا برد .در واقع ديدارهاي ديپلماتيکي که مشايي در دفتر رييس جمهور انجام مي دهد و حضور وي در مجامع و سخنراني هايش  نشان دهنده آن است که يا بحث کانديداتوري ايشان جدي است و يا اينکه مي خواهد يک بازي را شروع کند که شايد بازي خطرناکي باشد .
اين فعال رسانه اي با اشاره به مدل پوتين -مدودوف تاکيد کرد:بحث انتخابات در کشور ما با ديگر کشورها متفاوت است در واقع اينگونه نخواهد بود که نسخه اي که در ديگر کشورهاي پيچيده شده در کشور ما هم همان نسخه پيچيده شود زيرا امروز مي بينيم حضرت آقا خطاب به دولت فرمودند" در رابطه با گراني ها من تاکيد کرده ام بنابراين حالا بايد پاسخگو باشند که چه کار کرده اند" به هر جهت آقاي مشايي عضوي از اين دولت است و يکي ازتئوريسين ها و برنامه ريزها ي دولت احمدي نژاد محسوب مي شود بنابراين بايد پاسخگو ي عملکرد  اقتصادي دولت هم باشد.
وي ادامه داد:مشايي نمي تواند با سر دادن چند شعار مثل "زنده باد بهار "يا "مکتب ايراني" وارد انتخابات شود و موفقيتي به دست آورد .
مظفري با تاکيد بر اين مطلب که احمدي نژاد خودش را به مشايي نزديک مي داند ،گفت: با توجه به حکمي که احمدي نزاد به مشايي داده و از طرفي استفاده از شعارهاي مشترک در مناسبت هاي مختلف ،گوياي اين واقعيت است که دولت آقاي احمدي نژاد مي خواهد از مشايي به عنوان ابزاري استفاده کند که قدرت را از دست ندهد بنابراين اين احتمال وجود دارد که يا شخص ايشان کانديدا شود و يا اينکه مشايي يک ابزاري خواهد بود تا کانديداي خاص دولتي ها وارد انتخابات شود. 
وي اظهار نظر در خصوص تاييد صلاحيت مشايي را بر عهده شوراي نگهبان دانست و گفت:برنامه هايي که آقايان دولتي چيده اند  گوياي آن است که مي خواهند بازي جديدي را شروع کنند .در اين راستا مي بينيم دولت حتي ديگران را  در معرض اتهامات خود قرار مي دهد و به آن اتهامات پاسخگو  هم نيست از اين رو بنده معتقدم عدم پاسخگوي دولتي ها به اتهامات مطرح شده موجب افزايش اين رفتارها و بد اخلاقي ها در جامعه مي شود که اين موضوع خطرناک است در واقع بهتر است دولت خود را در برابر اتهامات پاسخگو بداند تا از تکرار اين صحبت ها جلوگيري شود./ص


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم
  • تصاویری از بهشت روی زمین در شمال ایران
  • فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه پاسداران
  • واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 2 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 3 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 14 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 15 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 20 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...