کد خبر: 104630 ، سرويس: اقتصاد
تاريخ انتشار: 15 آبان 1397 - 10:53
مبادلات بازرگانی برای ایران سخت‌تر می‌شود
اتحاد خبر: یک فعال اقتصادی درباره تاثیرات رد لایحه CFTاز سوی شورای نگهبان بر بخش بازرگانی گفت: CFT در اصل یکی از لوایح چهارگانه FATF است که رد آن به حتم می تواند تبادلات مالی ما در تمام دنیا را با مشکل مواجه کند.
اتحاد خبر: یک فعال اقتصادی درباره تاثیرات رد لایحه CFTاز سوی شورای نگهبان بر بخش بازرگانی گفت: CFT در اصل یکی از لوایح چهارگانه FATF است که رد آن به حتم می تواند تبادلات مالی ما در تمام دنیا را با مشکل مواجه کند.

به گزارش خبرآنلاین؛ مسعود دانشمند با بیان این مطلب افزود: اکنون کشورهای اطراف مانند امارات حساب های ایرانیان را به دلیل اینکه کشورمان عضو FATF نیست، بسته و می گویند ما عضو بوده و متعهد هستیم تا تمام نقل و انتقالات را به صورت شناسنامه‌دار داشته باشیم بنابراین حساب ایرانیان را بسته اند.

 

اکنون چینی ها نیز این کار را کرده اند و ترکیه نیز به دنبال این کار است در حالی که این کشورها دوست ایران بوده و روابط تجاری نزدیکی باهم داریم.

 

وی تصریح کرد: با تصویب و اجرا نشدن CFT با مشکل مواجه خواهیم شد زیرا تبادلات مشکل پیدا می کند و بازرگانی چه در بخش صادرات و چه واردات دچار مشکل می شود به طوری که ممکن است جنس صادر کنیم چه با LC و چه بدون آن گرفتن پول کار بسیار سختی خواهد شد.

 

وی ادامه داد: از آنسو هزینه های زیادی به بازرگانان تحمیل می شود تا بتوانند نسبت به صادرات و واردات اقدام کنند و دریافت پول برای آنها بسیار سخت می شود در نتیجه هزینه های اضافی بر واردات و صادرات بر قیمت تمام شده کالاها اضافه می شود به این صورت که سود صادراتی کاهش می یابد و هزینه های وارداتی بر قیمت نهایی کالا برای مصرف کننده افزوده می شود.

 

دانشمند تاکید کرد:‌برای حل این مشکل راه حلی وجود دارد که باید تعدادی از اعضای مجلس و دولت در قالب یک هیات با مسوولان FATF جلسه ای برگزار کرده و با بیان نقطعه نظرات دولت و مجلس و شورای نگهبان و در مقابل شنیدن خواسته های طرف مقابل به یک تفاهم و توافق برسند و در نهایت آن را برای تصویب در اختیار مجلس و شورای نگهبان قرار دهند.

 

وی اظهار کرد:‌ادامه این روند موثر نخواهد بود زیرا یا مجلس موارد اعلام شده از سوی شورای نگهبان را قبول و رفع می کند و در غیر این صورت سرنوشت این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده می شود و تبدیل به چالش می شود زیرا اگر آنچه این مجمع اعلام می کند مورد تایید FATF نبود چه کاری باید انجام داد. بنابراین لازم است پیش از صرف وقت طولانی نسبت به بررسی و رسیدن توافق با مسوولان FATF جلسه ای برگزار شود و آن را تبدیل به قانون کنند.

 

این فعال اقتصادی گفت: به جز حدود ۱۰کشور بقیه کشورهای دنیا عضو FATF هستند و باید گفت آنها از مزایای پیوستن به FATF استفاده می کنند در حالی که کشورهایی مانند ایران، سوریه، پاکستان، کره شمالی و … به دلیل نپیوستن به FATF مشمول خسارت های این اقدام می شویم.

 

وی خاطر نشان کرد: تنها راه حل منطقی برگزاری جلسه و نشست با مسوولان FATF و گفت‌وگو کردن است./د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/104630