کد خبر: 104374 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 10 آبان 1397 - 09:50
گفتگوی اختصاصی «اتحاد خبر» با آموزگار خلاق دشتستانی؛
طرح «نگهبان آب»؛ جشن آبی متفاوت

اتحاد خبر: شوق خواندن را بیشتر از همه، معلمان اول ابتدایی درک می کنند چرا که با کسانی سر و کار دارند که با یک دنیا اشتیاق پا به مدرسه می گذارند و همراه و همگام با معلم می آموزند و رشد می کنند. اولین درسی که در فارسی کلاس اول در بخش نشانه ها تدریس می شود "آب" است. به گزارش «اتحاد خبر»؛ امسال در دبستان غیردولتی ملل شهر جم جشن آبی متفاوت و جذاب ...

اتحاد خبر: شوق خواندن را بیشتر از همه، معلمان اول ابتدایی درک می کنند چرا که با کسانی سر و کار دارند که با یک دنیا اشتیاق پا به مدرسه می گذارند و همراه و همگام با معلم می آموزند و رشد می کنند. اولین درسی که در فارسی کلاس اول در بخش نشانه ها تدریس می شود "آب" است. واژه ای که مایه ی حیات است و این چند سال بسیار به موضوع بحران آب پرداخته شده است. معمولا معلمان پایه ی اول ابتدایی درس آب که شروعی در خواندن و نوشتن الفباست را تحت عنوان "جشن آب" با اجرای مراسمی شروع می کنند.

 

به گزارش «اتحاد خبر»؛ امسال در دبستان غیردولتی ملل شهر جم جشن آبی متفاوت و جذاب برگزار شد.  آموزگار خلاق و پرتلاش با ارائه ی طرحی به نام "نگهبان آب" دانش آموزان خود را نگهبانان آب معرفی کرد تا این آینده سازان کوچک با عزمی راسخ و اعتماد به نفسی بالا در کنار خواندن و نوشتن مهارت های بسیاری را با این طرح بیاموزند. در ادامه با هم گفتگویی اختصاصی «اتحاد خبر» با این معلم خلاق را می خوانیم:


*ضمن معرفی خود بفرمایید چه عاملی باعث شد شما به فکر ارائه ی این طرح بیفتید؟
منیژه دریسی هستم، آموزگار پایه ی اول ابتدایی دبستان غیردولتی ملل شهر جم.
با توجه به اینکه طی چندسال اخیر در کشورمان به شدت با کمبود آب و مشکلات فراوانی در این خصوص مواجه هستیم احساس کردم باید ابتدا بچه ها این مسأله را بیشتر درک کنند و همین امر باعث شد این طرح را که مدت هاست به صورت تخصصی و ویژه بر روی آن کار می کنم همزمان با تدریس درس آب در کلاسم اجرا کنم، چرا که همیشه معتقدم بچه ها در مدرسه تعلیم و تربیت را همسو با هم می آموزند و کسب مهارت های اجتماعی شاگردانی بسیار موفق تر و کوشاتر تحویل جامعه خواهد داد.

*خانم دریسی درباره ی اجرای طرح برایمان بیشتر صحبت کنید.
طرح نگهبان آب به صورت کارت های پرس شده ی کوچکی در حد و اندازه ی کارت های بانکی طراحی شده اند که در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم تا با داشتن این کارت خود را نگهبان اب دانسته و در حفظ این سرمایه ی عظیم و حیاتی کوشا باشند. در مرحله ی اول که کارت های نگهبان آب را در اختیار دارند وظایف خود را که مفصل در مورد آن توجیه شده اند با ارائه ی گزارش های خود به آموزگار و بیان نتیجه ی گزارش و همچنین پیگیری اولیاء و آموزگار نسبت به گزارش داده شده و نتایج حاصل شده را با شور و شوق انجام داده و به اتمام رسانده تا به مرحله ی بعد صعود کنند. پس از چندماه طی برگزاری همایش نگهبانان آب ، مفتخر به دریافت نشان دوست دار طبیعت می شوند که پس از دریافت این نشان می توانند طرح های خلاقیتی ، ابتکاری (اختراع و داستان و عکس و ... ) را ارائه دهند و داوران جشنواره ها و مسابقات باشند.

*اهداف طرح تان را بیان کنید.
فرهنگ سازی در امر صرفه جویی به خصوص بحران آب
نهادینه کردن فرهنگ ارزشمندی منابع و امکانات
حرکت به سوی ترویج مدرسه ی محیط زیستی
آشنا کردن دانش آموزان با شیوه ی برخورداری با مشکلات و مسائل اجتماعی
آموزش شیوه ی تذکر و بیان نظر در جمع دوستان و بزرگ ترها (روش ، مراحل، سبک بیان و ...)

*خانم دریس چه ارگان هایی در این طرح با شما همکاری دارند؟
به یقین آموزش و پرورش و اداره ی آب منطقه ای و روستایی می توانند تأثیرات بسیار زیادی جهت پیشبرد اهداف این طرح داشته باشند و امیدوارم بتوانیم با همکاری هم این طرح را به صورت همگانی در همه ی مدارس اجرا کنیم.

*و سخن پایانی...
لازم می دانم از همه ی معلمان پرتلاش سرزمینم بخصوص معلمان ابتدایی و به ویژه پایه ی اول تقدیر و تشکر کنم. همچنین تشکر می کنم از مدیران مجتمع آموزشی ملل شهر جم جناب آقای کهنسال و سرکار خانم حاتمی که به یقین در ایجاد فضایی آرام و پربار برای معلمان و دانش آموزان تلاشی بس فراوان دارند.
همچنین تشکر از شما و نشریه ی وزین "اتحاد جنوب" به خاطر ارزشی که برای طبیعت قائل هستید
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/104374