کد خبر: 104338 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 13 آبان 1397 - 09:58
در گفتگو با کارآفرین موفق دشتستانی:
هنگامی که آدم در راستای تخصص خود کار می کند موفق تر است/ اولویت من در به کارگیری نیروهای فاقد کار شهرستان بود

اتحاد خبر: «حاج حسن حیدری»، کارآفرین و فعال اقتصادی برازجانی است که با همّت، پشتکار و اعتماد به نفس موفق شده طی سالهای زندگی اش چندین واحد اقتصادی تاسیس و برای بیش از هزار نفر اشتغال زایی کند. حیدری در گفتگو با «اتحاد خبر» مهمترین عامل موفقیت خود را در حوزه خودکفایی، اجرای طرح های مبتنی بر برنامه ای منسجم دانسته و می گوید: لازم است...

اتحاد خبر: «حاج حسن حیدری»، کارآفرین و فعال اقتصادی برازجانی است که با همّت، پشتکار و اعتماد به نفس موفق شده طی سالهای زندگی اش چندین واحد اقتصادی تاسیس و برای بیش از هزار نفر اشتغال زایی کند. حیدری در گفتگو با «اتحاد خبر» مهمترین عامل موفقیت خود را در حوزه خودکفایی، اجرای طرح های مبتنی بر برنامه ای منسجم دانسته و می گوید: لازم است با وجود تحریم ها با اهمیت به پروژه های داخلی، رونق اقتصادی کشور خود را افزایش دهیم.

 

وی از فعالان سیاسی قبل و بعد از انقلاب شهرستان دشتستان است که برای علاقه مندی و کمک به خودکفایی و بهبود امرار معاش خود نکاتی را بیان می کند که شنیدن آنها خالی از لطف نیست. شما را به خواندن گفتگوی «اتحاد جنوب» با این کارآفرین و فعال اقتصادی موفق دعوت می کنیم:

*از چه نقطه ای شروع به کار کردید؟
شروع زندگی کارآفرینی من از سن 17 سالگی بود. در واقع کارم را یکی از کشورهای عربی شروع کردم و پس از 5 سال به ایران برگشتم، و از سال 52 کارهای اقتصادی را در داخل کشور شروع کردم. ابتدا با توجه به تخصصی که داشتم یک کارگاه فنی جوشکاری و درب و پنجره سازی شخصی راه اندازی کردم که تعدادی از کارگران در آنجا مشغول بودند. این ادامه داشت تا اینکه در سال 56 و در بحبوحه ی انقلاب اسلامی به جهت هماهنگی با مردم و دوستان سیاسی و مذهبی همگام با انقلاب تداوم یافت. پس از پیروزی انقلاب به دلیل نیاز مبرم به کارهای اقتصادی و فعالیت در این حیطه و نیاز به افراد معتقد به نظام یک شرکت تعاونی تشکیل دادیم که حدود 150 خانواده بودند و کلیه نیازهای صنفی آن خانوار و یا کارگاه را برطرف می کردیم که این تعاونی تا 30 سال فعالیت داشت و بعد به دلیل شروع بازار آزاد فعالیت آن متوقف گردید.

از سال 59 که جنگ شروع شد، همزمان با نیروهای حاضر در جبهه فعالیت داشتیم و در پشت جبهه همکاری می کردیم و چندین مرتبه نیز به عنوان نیروهای رزمی به جبهه اعزام شدیم. با تعدادی از دوستان در آن مقطع حساس تشکیلات مکتب فاطمی، انجمن اسلامی بازار و حزب جمهوری اسلامی را پایه گذاری کردیم. فعالیت های سیاسی و اجتماعی را با همکاری تعدادی از دوستان دنبال می کردیم و بیش از 500 نیروی خوب تربیت نمودیم که الان در جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت هستند.

در کنار همین فعالیت های سیاسی و اجتماعی و مذهبی، امور مربوط به خیریه و کمک رسانی به محرومین، زلزله زدگان، جبهه های جنگ و فعالیت های متعدد دیگری انجام می گرفت. در همین راستا و به جهت رفاه حال شهروندان و نیروهای کارآمدی که داشتیم یک کارخانه یخ با سرمایه شخصی در شهرستان دشتستان راه اندازی کردیم و همزمان یک واحد پرورش میگو نیز در رودحله که هر دو به طور مستقیم در حدود 30 نفر اشتغال زایی داشتند و حدود هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم مشغول به کار بودند. بعد در سال 67 به عنوان رییس شورای مرکزی اصناف دشتستان فعالیت داشتم، من موسس این تشکیلات و همزمان رییس اتحادیه فلزکاران دشتستان بودم که حدود 400 خانوار را تحت پوشش داشت.


*هدف شما از کارآفرینی و فعالیت اقتصادی چه بوده است؟
من از دوران جوانی یک روحیه ی کارآفرینی و اقتصادی داشتم. اولویت من نیز اشتغال زایی و کمک به رفع معضل بیکاری جوانان و پیشرفت اقتصادی بود.


*مزایای کارآفرینی چیست؟
من همیشه علاقه داشتم که در حال فعالیت و نوآوری باشم. الان نیز گاهی دوست دارم در کارگاه بنشینم و چیزی را بسازم؛ اما گرفتاری زیاد است و مشغولیت های زندگی اجازه نمی دهد. لذا در این مسیر بیشتر برای من علاقه و در کنار آن نیاز روزمره و مسائل اقتصادی و همچنین به کارگیری نیروهای جوان و مستعد مطرح بوده است.


*چه ابتکار یا ایده ای در فعالیت هایتان داشته اید؟
من همیشه سعی می کردم جاهایی فعالیت کنم که نیاز آن منطقه باشد. سال 84 یک واحد تولیدی بیل و فرغون سازی در شهرک صنعتی برازجان راه اندازی کردم که حدود 10 نفر مستقیم را به کار گرفتم و تولیدات خود را به استان های همجوار مثل هرمزگان، فارس، خوزستان و بوشهر نیز ارائه می دادیم و مدتی بعد آن را به فردی واگذار کردیم که متاسفانه نتوانست فعالیت آن واحد را ادامه دهد. در سال 89 به علت نیاز فرزندانم و منطقه یک واحد مرغداری در برازجان احداث نمودیم که هم اکنون نیز فعالیت دارد. ولی متاسفانه بر اثر اقتصاد بیمار و عدم حمایت از تولید دچار ضرر و زیان سنگینی شده است. از این واحد مرغداری حدود 30 نفر به شکل مستقیم و 200 نفر غیرمستقیم بهره می برند.

سپس در سال 88 بنا بر نیاز استان بوشهر یک مرکز معاینه فنی خودرو سبک و سنگین احداث کردیم که در آن زمان چنین مرکزی در سراسر استان بوشهر وجود نداشت و شهروندان به شهرهای همجوار مانند شیراز می رفتند. این مرکز تا سه سال اول پوشش استانی داشت و پس از سه سال نیز -که مرکز استان خود صاحب چنین مرکزی شد- تا امروز ما در حال خدمت رسانی به مردم و شهروندان عزیز دشتستانی هستیم. 


*اگر ممکن است کمی بیشتر از مرکز معاینه فنی که اکنون نیز در همین مرکز مشغول به فعالیت هستید، بگویید.
معاینه فنی در واقع یک ضرورت برای راننده یک خودرو و ایمنی سرنشینان آن است. همانطور که انسان ها از صحت و سلامتی خود اطلاع ندارند تا زمانی که نزد پزشک بروند و خود را معاینه نمایند، هنگامی که خودرو به اینجا می آید و ما تست 9 گانه انجام می دهیم خیلی از عیوب خودرو مشخص می شود که خود راننده از آن اطلاع ندارد. به طور مثال اگر یکی از چهار کمک خودرو عیب داشته باشد، در پیچ های کوهستانی از کنترل خارج می شود و این عیب می تواند موجب بروز حوادث شود. یا اینکه در مورد ترمزهای پنجگانه که پیش می آید که کارآیی یکی از ترمزها کم است و ماشین در هنگام گرفتن ترمز به سمت خارج از جاده چرخش پیدا می کند.
تست دود یا آلایندگی محیط زیست، که در صورت ایراد خودرو خود به خود گازهایی تولید می نماید که حتی جهت سرنشین ماشین مضر است و همچنین بدون اینکه راننده متوجه آن باشد مصرف سوخت را بالا می برد. وقتی ما خودرو را به دستگاه متصل کرده و آن را با استاندارد کشوری تطبیق می دهیم، و خود راننده اذعان دارد که مصرف سوخت و آلایندگی آن پایین آمده است که این از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و از نظر محیط زیستی نیز کمترین ضرر را می رساند. در این مرکز با توجه به الزامات موجود و با هدف سلامت و صحت خودرو و سرنشینان خدمت رسانی نموده اما متاسفانه بعضی از مردم از محسنات استفاده از این مرکز و معاینات انجام گرفته بر روی خودروهای خود بی اطلاع هستند که عدم استقبال آنها در طول سال به استثنای دو ماه آخر سال ناشی از همین موضوع است و در مابقی اوقات سال ما با رکود مواجه هستیم.


*لطفا مراحل انجام معاینه فنی خودرو را برای خوانندگان ما شرح دهید.
مراحل انجام معاینه فنی خودرو شامل ثبت اطلاعات خودرو، بررسی ظاهری خودرو، آزمون آلاینده‌های خروجی آلودگی هوا -که در این مرحله وضعیت سلامت خودرو از لحاظ تولید آلایندگی در دو دور موتور (دور آرام و 2500rpm) براساس حدود مجاز اعلامی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می گیرد-، آزمون چراغ‌های جلو، آزمون لغزش جانبی، آزمون ترمزها، آزمون اهرم بندی، معاینه فنی بررسی وضعیت نحوه اتصال قطعات سیستم تعلیق خودروها در جلوبندی خودرو و در آخر صدور برگه معاینه فنی است که بعد از انجام آزمون‌های مختلف نتایج آن توسط مسئول مربوطه کنترل شده و در صورت قبولی، گواهی انجام معاینه فنی و برچسب برای خودرو صادر می‌گردد.


*با توجه به مزایای انجام این تست ها به نظر شما دلیل عدم استقبال شهروندان از معاینه فنی خودرو چیست؟
به دلیل اینکه در دو ماه آخر سال در این مرکز ترافیک است شهروندان فکر می کنند همه روزه شلوغ بوده و شاید مدت زمان زیادی معطل شوند. از شهروندان عزیز خواهش می کنیم قبل از اینکه به شهرهای همجوار و مسافرت بروند در طول سال به مرکز معاینه فنی شهر خود -طی ماه های اولیه یا اواسط سال- مراجعه نمایند و خودرو خود را مورد معاینه فنی قرار بدهند تا منفعت و سود آن هم به جیب کارگران همین شهر رفته و همچنین ایمنی و سلامتی خود و فرزندانشان را تضمین نمایند. در حقیقت نتیجه ی مراجعه به مرکز معاینه فنی خودرو، در نظر گرفتن کلیه جوانب سلامت خودرو و کارکرد بهینه آن است و ما در اینجا در خدمت تمام مالکان و دارندگان انواع خودروهای سبک و سنگین هستیم.
مضاف بر اینکه اخیرا کلیه دوربین های اداره راه و شهرسازی تخلفات را ثبت کرده و نداشتن برگ معاینه فنی خودرو نیز مشمول جریمه می شود که بسیاری از شهروندان از این قضیه بی اطلاع هستند. علاوه بر اینها سایت معاینه فنی به سایت راهور متصل است و کلیه خدمات ما تحت تظارت سازمان حمل و نقل جاده ای می باشد.


*یکی از مهمترین پشتوانه های یک کارآفرین نقدینگی و سرمایه مالی است. به عنوان یک کارآفرین وضعیت را در این زمینه چطور ارزیابی می کنید؟
یک کارآفرین باید چندین ابزار کار داشته باشد که یکی از این ابزارها سرمایه است، دوم فکر و نوآوری آن فرد است. مورد سوم امکانات محیطی مثل زمین و سایر امکانات موردنیاز است و ابزار بعد اعتبار شخص است که بتواند تسهیلات بانکی اخذ نماید. دارا بودن این چهار مورد ضروری است، خیلی از افراد ممکن است روحیه ی کارآفرینی داشته باشند ولی به دلیل ناشناخته بودن و یا عدم اعتبار بانکی و مالی لازم نتوانند به کار خود ادامه دهند. با توجه به اینکه ادامه ی کار هزینه مالی و صبر زیادی را می طلبد. گاها در همین مرکز پیش می آید که هزینه ها و حقوق پرسنل را از جیب خود پرداخت می کنیم، به ویژه پس از نصب دستگاه هایی که از کشور فرانسه خریداری کردیم هزینه نگهداری و تعمیر این دستگاه ها بار سنگین مالی بر دوش ما گذاشته است.
امروز ما یک تجربه از چند سال اخیر داریم که هر کسی قصد آغاز کاری را داشت و به امید گرفتن اعتبار از بانک ها شروع به کار کرد به دلیل عدم استقبال از آن کار و همچنین عدم حمایت دولت متاسفانه اکثر این کارها منجر به شکست و تعطیلی می شود. اینجاست که من اعتقاد دارم اگر انسان بتواند به هر شکل ابتدایی روی پاهای خود بایستد و از بانک ها تسهیلات دریافت نکند بسیار بهتر است. خیلی ها هستند که زندگی خود را در این راه و با توجه به این موارد باخته اند و متاسفانه بانک ها در خصوص قضایای مالی ظالمانه برخورد می کنند. همچنین در کشور ما تولید محکوم به شکست است مگر در مواردی که تلاش و استقامت زیادی صرف شود.


*برخورد شما با موانع کار چطور بود؟
بالاخره کسی که می خواهد یک کارآفرین باشد و به فعالیت اقتصادی بپردازد با یک سری از مسائل و مشکلات روبرو می شود و بایست خود را آماده رویارویی با آن مسائل نماید. ما نیز بالاخره با مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم و جاهایی که نیاز است از مسئولین ذیربط کمک می گیریم و برخی جاها نیز خودمان مشکل را حل می کنیم. خوشبختانه به دلیل اعتباری که طی این سالها به دست آورده ایم مسئولین همکاری خوبی با ما داشته و احترام خاصی برایمان قائل هستند و ما نیز قدردان آنان هستیم.

*موفقیت خود را نتیجه ی چه چیزی می دانید؟
از روزی که در کشور عربی شروع به کار کردم یک کارگر ساده بودم و از خدا یک چیزی خواستم. گفتم خدایا به من کمک کن تا در زندگیم موفق شوم و وضعیت اقتصادی ام خوب شود، نه در حدی که خدا را فراموش کنم و نه در حدی که محتاج دیگران باشم و این خواسته ی من به لطف خدا اجابت شد و تا الان که اینجا هستم هیچ نوع نیاز مالی به هیچ فردی پیدا نکرده ام. هر جا که دستم رسیده و توان داشته ام به مردم و آنها که نیاز داشتند کمک مالی انجام داده ام و عامل موفقیت من اول توکل بر خدا بوده و دوم اینکه هیچ نوع حساسیتی نسبت به افراد رقیبم نداشتم که چه دارد و چه ندارد. همیشه سرگرم کار خودم بودم و خود را مشغول کارهای دیگران نکردم که چکار می کنند و چرا دارند و یا من ندارم. به هر حال هر کسی هر چیزی دارد خدا به ایشان عطا کرده است. گاهی اوقات با خودم زندگیم را مرور می کنم و می خواهم اگر مسائلی باشد اصلاح کنم، خدا را شاکر هستم که هیچ نقطه سیاهی در زندگی ام به عنوان مال حرام و یا سوءاستفاده نمی بینم و همه ی این موفقیت و آورده ام را در نتیجه توکل به خدا و تلاش عملی خودم به دست آورده ام و لاغیر...

من از سال 48 تا سال 52 که در کشور عربی مشغول به کار بودم و از سال 52 تا 56، عملا خودم هم کار می کردم و بعدها دیگر بیشتر کار مدیریتی و فکری بود. 


*نقش خانواده را در موفقیتتان تا چه میزان موثر می دانید؟
من کمتر خانواده را در قضایای کاری دخیل می کنم ولیکن همکاری و همفکری اعضای خانواده نیز موثر بوده است. من در کارهایم به اصل مشورت توجه خاصی دارم، درک متقابل و احترام در خانواده جایگاه ویژه ای دارد و قطعاً همکاری و همفکری با اعضای خانواده سبب تسریع در موفقیت می باشد ولیکن خانواده را درگیر مشکلات کاری نمی کنم زیرا اعتقاد دارم خانواده کانون آرامش است.


*بهترین و بدترین خاطره ای که در طول زندگی خود داشته اید چه بوده است؟
خاطرات خوب و بد زیاد داشته ام. من در کارهایم همیشه نیتم خدایی و اول از هر چیز خدمت رسانی به مردم بوده است و احساس می کردم که مردم واقعا نیازمند کمک و همراهی هستند. من به عنوان یک فرد سیاسی در سطح شهرستان از اینکه توانستم رضایت جوانان و خانواده هایشان را جلب کنم خرسندم و در انجام فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و امدادرسانی به همنوعان علی رغم وجود برخی مشکلات موفق بوده ام و آن را مدیون الطاف الهی می دانم می دانم.
و بهترین خاطره آزادی خرمشهر برایم مسرت بخش بود زیرا خودم پا به پای انقلاب بودم و دوست دارم که موفقیت و سربلندی کشورم را ببینم. سر و سامان گرفتن فرزندانم نیز برای من شادی آور بوده است؛ سختی هایی هم در زندگی ام وجود داشت که آنها را با بردباری و استعانت خدا تحمل کرده ایم. با توجه به مشکلات زمان انقلاب و پس از آن که مشکلات اجتماعی و اقتصادی وجود داشت؛ نیت من بیشتر آن بود که سالم کار کنم و یک بار من به عنوان رییس شورای اصناف برای مرحله دوم با اکثریت آراء انتخاب شدم که فرماندار وقت به دلیل تضاد فکری با من آن انتخابات را باطل کرد و بعد خودش به خاطر تخلفی که انجام داده بود محکوم گردید. من آن زمان خیلی ناراحت شدم زیرا نیت من خدمت بود اما ایشان کارشکنی میکرد.

*توصیه شما به کارآفرینان چیست؟
یکی از نکته های مهم این است که اگر کسی می خواهد کارآفرینی کند به خداوند توکل داشته باشد و بعد حساب و کتاب هزینه ها و خرج و درآمد خود را پیش بینی کرده و بی گدار به آب نزند. مورد بعد اینکه بر اساس تخصص خود کار کند و با مشورت جلو برود، من خودم چنین تجربه ای داشته ام هنگامی که آدم در راستای تخصص خود کار می کند موفق تر است و اگر کسی اعتباراتی اخذ می کند آن را صرفا در محل موردنظر هزینه کند نه اینکه ماشین و یا ملک بخرد چون این خریدها را می تواند با درآمد حاصل از کارش انجام دهد نه با تسهیلات و وامی که برای شروع کار اخذ کرده است. خیلی ها این کار را کردند و در نهایت منجر به شکست شد چون بی برنامه کار کرده و تلاش روزمره خود را کم کردند. حضور مستمر هر کارآفرین پای کار بسیار ضروری است و همچنین صرف هزینه های معقول در کار، و در کنار اینها تجربه و تخصص هم بسیار مهم است. 


*آیا برنامه توسعه ای برای کار خود دارید؟
فعلا برنامه خاصی مدنظر ندارم. فرزندانم در کارها با من همفکر و هماهنگ هستند و یکی از موفقیت هایم را در نظارت مستمر در کارهای بچه هایم می دانم و حتی آنها که کار جداگانه ای به ایشان محول کرده ام مراقبشان هستم و هرگز رهایشان نکرده ام. دیده ام که خیلی ها کارهای خوبی راه انداخته اند اما به دلیل سوءمدیریت و سپردن آن به دست افراد بی تجربه منجر به شکست شده و نتوانسته اند ادامه ی حیات بدهند. من ضمن اینکه فرزندانم را وادار به کار می کنم، خودم نیز مدیریت کارها را انجام می دهم و اجازه نمی دهم مشکلی به وجود بیاید.


*پیشنهاد شما برای رفع معضل بیکاری چیست؟
دولت باید از تولید و همچنین از کارآفرین و صاحبان کسب و کار حمایت کند اما متاسفانه حمایت لازم صورت نمی گیرد و الان طرح های بسیار زیادی هست که ما و یا دیگران می توانیم انجام دهیم، یعنی این ظرفیت وجود دارد اما به دلیل عدم حمایت دولت امکان پذیر نیست.
موضوع دیگر اینکه بسیاری از جوان های ما امروز یک حالت تجملاتی پیدا کرده اند و فکر آنها این است که یک شبه می خواهند راه صدساله را بپیمایند، اما باید بدانند که ما برای پیمودن یک راه پله نیز باید صبوری کنیم و نمی توانیم از پله اول یک مرتبه به پله آخر برسیم. جوان ها باید این را بدانند کسانی که موفقیتی داشته اند حاصل تلاش شبانه روزی، برنامه ریزی و مدیریت صحیح بوده است نه سوءاستفاده؛ چون حاصل سوءاستفاده چیزی جز بن بست نخواهد بود.
دولت اقدامات حمایتی زیادی می تواند انجام دهد، به جوان ها اعتماد کرده و آنها را مورد حمایت قرار دهند. بانک ها سود خود را کاهش دهند و موانع را کمتر نمایند. مسائلی چون ضامن و یا درگیری های اداری را کمتر کنند و راهکارهای آسان تری برای جوان ها در نظر بگیرند. به مانند کشورهای دیگر که در کارهای تولیدی حمایت بسیار زیادی می کنند و زمین و آب و برق و سرمایه در گردش در اختیار افراد صاحب ایده قرار می دهند. اما گاها ما خود با ایجاد مشکل و مانع در مسیر رشد جوانان باعث فرار مغزها و سرمایه ها می شویم. بیشترین عامل موثر در تحرک جوانان، حمایت دولت و تنها نگذاشتن آنان در مسیر موفقیت است.


*هر نکته ای را که لازم می دانید و مطرح نشد را بیان کنید.

من از آنهایی که قصد شروع کار اقتصادی را دارند و فکرشان جوان است، خودشان جوان و آینده دار هستند، می خواهم توکل بر خدا داشته و تلاش خود را بیشتر کنند تا هم زندگی و امورات خود را تامین نمایند و هم در کنار آن زندگی تعدادی از جوان های این مرز و بوم نیز سامان بگیرند، و ان شالله بیکاری کمتر شود و اقتصاد کشور حرکت کند. وقتی اقتصاد راه افتاد همه از آن نفع برده و سود آن به همه مردم می رسد. با توجه به دشمنانی که در داخل و خارج از کشور داریم سعی شود در کشور موقعیت کار و رشد اقتصادی ایجاد شود تا یک کشور مستقل و آزاد داشته باشیم. مانند بسیاری از کشورهایی که زمانی حرفی برای گفتن نداشتند اما امروز به عنوان پیشرفته ترین کشورها خود را نشان داده اند. با توجه به سوابق تاریخی و تمدن پربار 2500 ساله ی ایران که افتخار بزرگی است. به هر حال کمتر کشوری در دنیا وجود دارد، حتی آمریکا بیش از 200 سال سابقه تاریخی ندارد ولی پیشرفت خوبی داشته است،  تمام حرف من این است که ما می توانیم، و البته اگر بخواهیم می توانیم.
زیرا جوان های بااستعداد و خوبی داریم، امروز بسیاری از کارشناسان، متخصصان، پزشکان، مدیران، و صاحبان کارخانه ها در کشورهای اروپایی و پیشرفته ایرانی هستند. چرا از وجود، سرمایه و فکر این افراد در داخل کشور خودمان استفاده نشود؟ به هر حال باید تلاش شود چون این کشور مال خود ما است و آب و خاک خودمان است. تلاش در جهت اینکه فرزندان این کشور از کار و فکرشان بهره ببرند. 


*و حرف آخر...
تشکر می کنم از شما که وقت گذاشتید و ان شالله مطالبی که مطرح شد و شرح حال و سرگذشت ما بتواند سبب راهگشایی و راهنمایی برای کارآفرینان، فعالان اقتصادی و خصوصاً جوان هایی که در حال تلاش برای راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی هستند باشد. انتظار ما از مسئولین حمایت واقعی از تولید و تشویق نیروی مستعد و توانا در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی است.


لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/104338