امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 15 اسفند 1391 - 19:21
منوچهر متکی:

منوچهر متکی" در اولین نشست خبری خود درباره یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ، علت کنار گذاشتن خود از دولت احمدی نژاد را نقدهایی دانست که بر دولت در حوزه سیاست خارجی وارد می کرد و گفت: بنده به دلیل نقدهایی که به دولت در حوزه سیاست خارجی داشتم کنار گذاشته شدم ...

اتحادجنوب:  منوچهر متکی" در اولین نشست خبری خود درباره یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ، علت کنار گذاشتن خود از دولت احمدی نژاد را نقدهایی دانست که بر دولت در حوزه سیاست خارجی وارد می کرد و گفت: بنده به دلیل نقدهایی که به دولت در حوزه سیاست خارجی داشتم کنار گذاشته شدم لذا نمی‌توان من را به دلیل اینکه از دولت جدا شده‌ام منتقد دانست. 

این کاندیدای جبهه پیروان خط امام و رهبری برای ریاست جمهوری همچنین در خصوص دولت یازدهم گفت: برنامه‌های دولت یازدهم باید بر نهاد خانواده استوار باشد.

* ورود من به این میدان حاصل یک سال مطالعه و بررسی بوده است
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین عنوان کرد: سعی دارم اصولی که در برنامه‌ریزی‌هایم حاکم است را به اطلاع دوستان برسانم؛ ورود من به این میدان حاصل یک سال مطالعه و بررسی شرایط بوده تا اینکه نهایتا برای این اقدام مهم در کشور تصمیم‌گیری کردم. 
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران ، متکی درباره این تصمیم‌گیری گفت:‌ اولین اصل این است که ساحت‌های مختلف زندگی مردم با هم مرتبط است و این ساحت‌ها بر هم تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین باید نگاه سیستماتیک نسبت به این موضوع وجود داشته باشد. 

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه برای مدیریت بهینه کشور باید بین بخش تصمیم‌گیرنده و موضوعی که درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود تعادل وجود داشته باشد، گفت:‌ اگر برای تصمیم‌های بزرگ افراد کوچک و ناکارآمد قرار بگیرند بحران مدیریت ایجاد می‌شود.  
 
* رفتار دولت برای مردم قابل پیش‌بینی باشد

وزیر سابق امور خارجه کشورمان ادامه داد: رئیس‌جمهور باید رفتار دولت را  برای مردم و سایر کشورها قابل پیش‌بینی‌ سازد تا بتواند براساس آن طرحی را تنظیم و رابطه برقرار کند.  
 
وی در این باره افزود: ما در این دوران جدید حتما باید به تمام جهان نگاه‌مان را معطوف کنیم و سیاستی متوازن برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها اتخاذ کنیم.
 
متکی تصریح کرد: ما باید رابطه‌مان را با قدرت‌های بزرگ تعریف کنیم و بازی خلاقانه‌ای در مناسبات خارجی داشته باشیم.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های برنامه‌ریزان می‌تواند درست باشد اما به درستی اجرا نشود، گفت:‌ اگر تصمیم خوبی مثل هدفمندی یارانه‌ها اتخاذ می‌شود اما به تمام جوانب آن توجه نشود آن وقت پولی که در جیب مردم قرار می‌گیرد در جای دیگری از مردم گرفته می‌شود.

*برنامه‌های دولت یازدهم باید بر نهاد خانواده استوار باشد

 
نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به نامه‌ای که در زمان اعلام کاندیداتوری خود خطاب به خانواده‌های ایرانی نوشت، گفت:‌ برنامه‌های دولت یازدهم باید بر نهاد خانواده استوار باشد؛ خانواده مهمترین مجموعه اجتماعی است لذا تاکید ما بر خانواده و مخاطب قرار دادن آن بوده و همچنین برای ارتقای جایگاه خانواده برنامه‌ریزی‌ خواهیم داشت.

متکی با اشاره به اینکه نامه‌ای در چارچوب مسائل اقتصادی برای اقتصاددانان فرستاده است، گفت:‌ پس از ارسال نظرات کارشناسان اقتصادی درباره مسائل اقتصادی به صورت جدی صحبت خواهم کرد و برنامه‌های جدی را در این راستا تدوین می‌کنم.  
 
وی افزود: رئیس‌جمهور باید بیشتر از هر کسی عواقب کار خود را پیش‌بینی کند و با توجه به اینکه در عرصه مسائل فرهنگی موضوعات فراوانی رخ می‌دهد در این زمینه با اقشار مختلف جامعه ارتباط داشته باشد. 

*انتخابات در ایران هیچگاه قابل پیش‌بینی نبوده است
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر پیش‌بینی انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایران اظهار داشت: تمامی شواهد نشان‌دهنده این است که انتخابات در ایران هیچگاه قابل پیش‌بینی نبوده است.
 
متکی تصریح کرد: مقوله انتخابات در ایران دارای ضوابط خاصی است لذا نمی‌توان هیچگاه خدشه و دخل و تصرفی در آن صورت نمی‌گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم نیز شاهد خواهیم بود که مردم بار دیگر حضور پرشوری خواهند داشت و نامزدهای انتخابات نیز در چارچوب قانون فعالیت‌های خود را انجام خواهند داد.  
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان اظهار داشت: دولت در انتخابات نباید دخالت کند و نه می‌تواند شرکت کند و همواره این موضوع باید مورد تاکید قرار گیرد که انتخابات ایران همواره آزاد بوده است. 

* مذاکره آمريکا با ايران منوط به تغيير رويکرد‌هاي گذشته است
 
متکی در پاسخ به سوالی مبنی بر برقراری روابط میان ایران و آمریکا در صورت پیروزی شما در انتخابات آینده گفت: آمریکا در صورتی که بتواند به صورت واقع‌بینانه با مسائل روبرو شود به طور حتم می‌تواند از فرصت مذاکره با ایران برخوردار باشد، اما این موضوع منوط به این است که  رویکردهای گذشته خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر دهد.  
 
وی افزود: طی ماه‌های اخیر زمزمه‌های جدیدی از سوی آمریکا برای برقراری رابطه با ایران مطرح شده است که این کشور می‌تواند از این فرصت به خوبی استفاده کند.  
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان اظهار داشت:‌ حضور من در عرصه انتخابات ریاست جمهوری توصیه‌ای تشکیلاتی نبوده است بلکه بنده طی یکسال مطالعه‌ای که انجام دادم به جمع‌بندی برای حضور در انتخابات دست پیدا کردم.  
 
نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: در این جبهه افراد مختلفی حضور دارند و ما شاهد بودیم که این تشکل سیاسی سه نفر را به عنوان نامزدهای خود مطرح کردند اما باید این موضوع را در نظر گرفت که بنده فعالیت‌های خود را به صورت مستقل در انتخابات دنبال می‌کنم.  
 
متکی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه اعلام کاندیداتوری شما نقض قانون است، افزود: متاسفانه نظام حزبی در کشور ما بسیار ضعیف عمل می‌کند لذا تمامی کسانی که قصد ورود به عرصه‌ انتخابات را دارند خود مستقل وارد عرصه می‌شوند  به طوری که شاهد هستیم در حال حاضر تمام نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به صورت مستقیم با مردم به گفتگو نشسته است.

* به دلیل نقدهایی که به دولت در حوزه سیاست خارجی داشتم کنار گذاشته شدم
 
وی درباره علت جدایی خود از دولت احمدی‌نژاد و میزان استقبال مردم از خود اظهار داشت: بنده به دلیل نقدهایی که به دولت در حوزه سیاست خارجی داشتم کنار گذاشته شدم لذا نمی‌توان من را به دلیل اینکه از دولت جدا شده‌ام منتقد دانست.  
 
نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد:‌ در 6 ماه گذشته برای رهایی از شرایط اقتصادی کشور و برون رفت از ظرفیت اقتصادی فعلی برنامه‌های جدی را در دستور کار قرار داده‌ام که پس از ثبت ‌نام در انتخابات ریاست جمهوری آنرا به مردم عرضه خواهم کرد. 

متکی افزود: دولت باید با استفاده از نظرات صاحب‌نظران در راستای تحول بنیادین در حوزه اقتصاد وارد عمل شود و به مقوله تولید اهمیت بیشتری دهد زیرا تولید ناموس اقتصاد است.  
 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما در دهه چهارم انقلاب اسلامی و دهه پیشرفت و عدالت قرار دهیم انتظار می‌رود که مبارزه با فقر به صورت جدی‌تری پیگیری شود.

*حضور افراد در چارچوب قانون یک حق و امکان است

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بسیاری از افراد احساس وظیفه می‌کنند که در عرصه انتخابات حاضر شوند و این باعث تعدد کاندیداها شده است گفت:‌ حضور افراد در چارچوب قانون و ضوابط برای کل کسانی که خودشان را صالح می‌دانند، یک حق و امکان است؛ در عین حال نشاندهنده یک نشاط سیاسی در جامعه است.
 
متکی ادامه داد: ما در انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها و ... تکثر حضور کاندیداها را مشاهده کردیم و با توجه به اینکه نظام حزبی در کشورمان نهادینه نشده است لذا افراد با بررسی شرایط و آرایش صحنه با افرادی که دیدگاه‌های مشترکی با هم دارند برای حضور و فعالیت در انتخابات تصمیم‌ می‌گیرند.  
 
وی درباره اینکه چه زمانی گروه‌های همفکر برای ائتلاف با یکدیگر تصمیم می‌گیرند، گفت: شاید تا پایان فروردین‌ماه که نخستین وزن‌کشی‌ها در بدنه جامعه نسبت به جایگاه نامزدها صورت خواهد گرفت با سایر جریان‌ها تعامل می‌کنیم، سپس برای ائتلاف تصمیم‌گیری خواهیم کرد.  
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان در جای دیگری از سخنان خود درباره احتمال پیوستن 1+2 عنوان کرد: پرداختن به مطلب زود است و باید تا نیمه اردیبهشت‌ماه صبر کنیم تا ببینیم کسانی که قصد حضور جدی در انتخابات را دارند در وزن‌کشی‌هایی که انجام می‌شود امکان ایجاد ائتلاف با یکدیگر را دارند یا خیر.

* دیداری با احمدی‌نژاد نداشتم
 
متکی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا با احمدی‌نژاد و تعدادی از وزرا اخیرا دیدار داشته‌اید گفت: از زمان جدایی از وزارت امور خارجه دیداری با احمدی‌نژاد نداشتم.
 
وی درباره حوادث 14 اسفند سال 60 و تصویب عدم کفایت سیاسی بنی صدر، نخستین رئیس‌جمهور ایران اظهار داشت:‌ این حادثه برای کشور ما تلخ بود چرا که مردم با شوق انقلابی رئیس جمهور را انتخاب کردند اما بعد از مدت کوتاهی دیدند این رئیس‌جمهور از جایگاه ریاست جمهوری کل نظام را به چالش کشید؛ به نظر من این مسئله بسیار مهم باید مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار بگیرد.  

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که از تعبیر جنجال سیاسی در بین اصولگرایان استفاده کرد، گفت: این تعبیر را نمی‌پسندم؛ عده‌ای از دوستان و سیاسیون احساس وظیفه کردند و وارد عرصه شدند. این افراد با بهره‌مندی از بینش و تدبیر لازم از دغدغه‌هایی برخوردارند؛ ما اگر دچار شتاب‌زدگی شویم فکر می‌کنم در روند انتخابات مشکلاتی بوجود خواهد آمد.  
 
متکی در پاسخ به سوالی درباره نظرش در مورد حضور اصلاح‌طلبان و رهبران فکری این جریان از جمله خاتمی، کروبی و موسوی اظهار داشت:‌ تعبیر اقلیت درباره گروهی به معنای این نیست که آنها نمی‌توانند در حاکمیت باشند؛ تجربه عینی کشور ما هم همین را نشان می‌دهد.
 
وی ادامه داد: جریان‌های مهم کشورمان در سال‌های گذشته هم در مجلس شورای اسلامی و هم در دولت توانسته‌اند نقش‌آفرینی کنند؛ همانگونه که در بحث انتخابات آزاد مطرح کرده‌ام سلیقه‌ها و عقاید مختلف و متفاوت وقتی در یک انتخابات حضور پیدا می‌کنند نشاندهنده ظرفیت بالای نظام است. 

* تا پایان رای‌گیری انتخابات سال 88 نشاط کامل در انتخابات را شاهد بودیم

وزیر سابق امور خارجه کشورمان با یادآوری این نکته که تا پایان رای‌گیری انتخابات سال 88 نشاط کامل در انتخابات را شاهد بودیم، گفت: بعد از پایان رای‌گیری حوادثی خودش را نشان می‌داد که از قبل طراحی شده است.
 
متکی با دفاع از حق حضور سلایق گوناگون در انتخابات تصریح کرد: این موضوع را می‌توان به عنوان یک پیکر در دولت و نظام مورد توجه قرار داد.  
 
وی درباره امکان حضور سران فتنه و کسانی که در انتخابات سال 88 تقصیر داشتند، افزود: حضور این افراد باید از سوی نهادهای قانونی مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و اگر منع قانونی وجود نداشته باشد، می‌توانند در انتخابات حضور یابند.  
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان در پاسخ به خبرنگاری که گفت انتخابات مجلس نهم در بین خانواده اصولگرایی برگزار شد، گفت: انتخابات مجلس نهم یک انتخابات با نشاط و با حضور همه  جریان‌ها بود؛ آنچنان که دیدیم برخی از کسانی که در مجلس هشتم نماینده بودند نتوانستند مجددا رای مردم را داشته باشند و اگر یک جریان در مجلس نهم وزن کمتری نسبت به مجلس هشتم پیدا کرد این به معنای یک بعدی بودن انتخابات نیست.

متکی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر گزینه‌ای با برنامه‌ اقتصادی مشخص و بهتری وارد عرصه انتخابات شود کنار می‌کشید اظهار داشت: بنده به نفع هیچ کس کنار نمی‌کشم زیرا براساس یک مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق وارد عرصه انتخابات شده‌ام.  
 
وی افزود: بر این اعتقادم که مقبولیت میان مردم در انتخابات آینده حرف اساسی را خواهد زد و انتخابات در ایران قابل پیش بینی نیست چنانکه شاهد بودیم در انتخابات سال 76 نیز رویکرد دیگری اتفاق افتاد.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان اظهار داشت:‌ با تمام تلاش خود مسیری که وارد آن شدم را ادامه خواهم داد. /ص



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...