کد خبر: 104045 ، سرويس: سیاست
تاريخ انتشار: 01 آبان 1397 - 12:11
واشنگتن پست بررسی کرد؛
۹ سوال مهم در مورد خاشقجی که عربستان به آن‌ها پاسخ نداد

اتحاد خبر: روایت عربستان حکایت از آن دارد که بن سلمان از آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاده، با خبر نبوده است. چطور ممکن است قدرت اصلی در عربستان از این اتفاق مهم آگاه نبوده باشد؟ در این باره، نویسنده به نظر یک دیپلمات با سابقه آمریکایی اشاره می‌کند که پس از ناپدید شدن خاشقجی گفت: این مساله هرگز بدون موافقت بن سلمان اتفاق نیفتاده است.

اتحاد خبر: روایت عربستان حکایت از آن دارد که بن سلمان از آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاده، با خبر نبوده است. چطور ممکن است قدرت اصلی در عربستان از این اتفاق مهم آگاه نبوده باشد؟ در این باره، نویسنده به نظر یک دیپلمات با سابقه آمریکایی اشاره می‌کند که پس از ناپدید شدن خاشقجی گفت: این مساله هرگز بدون موافقت بن سلمان اتفاق نیفتاده است.

 

۹ سوال مهم در مورد خاشقجی که عربستان به آن‌ها پاسخ نداد

الجزیره نوشت: روزنامه واشنگتن پست در مقاله‌ای به قلم آدام تیلور، در خصوص قتل خاشقجی، سوالاتی را مطرح کرد که لازم است سعودی‌ها به آن پاسخ دهند:

 

به گزارش «انتخاب»، ۹ سوال مورد نظر به شرح زیر است:

 

۱-آیا خاشقجی واقعا در اندیشه بازگشت به عربستان بود؟
نویسنده آمریکایی تصریح می‌کند که طبق بیانیه سعودی، مظنونین به قتل خاشقجی به ترکیه سفر کرده اند، در حالی که پیش از این، سعودی‌ها از بازگشت مظنونین به عربستان خبر داده بودند.
خاشقجی به کنسولگری عربستان رفت و پیش از این، به دوستانش گفته بود که در مورد تلاش‌هایی که برای بازگرداندن او به عربستان می‌شود، تردید دارد. همچنانکه خالد سفوری، فعال آمریکایی که اصلیت عربی دارد، در گفتگو با واشنگتن پست گفت که خاشقجی در این مورد به سعودی‌ها اعتماد نداشت.

 

۲-اگر کشته شدن خاشقجی تنها در نتیجه یک بحث و مشاجره اتفاق افتاده، چرا ۱۵ نفر برای چنین مناقشه‌ای به استانبول رفته اند؟!
تیلور می‌گوید:روایت عربستان اشاره به این مساله دارد که دیدار با خاشقجی به سرعت تبدیل به مشاجره بین او و مظنونین به قتل شده است. عربستان از دست داشتن ۱۸ تن در ماجرای قتل خاشقجی سخن می‌گوید، در حالی که دولت ترکیه این حادثه را به ۱۵ نفر از سعودی‌هایی ارتباط می‌دهد که وارد کنسولگری شده اند.

برای یک مشاجره معمولی در مورد قانع کردن خاشقجی برای بازگشت به عربستان، نیازی به حضور این تعداد افراد نیست.

 

۳-چرا این گروه سعودی به همراه خود پزشک قانونی و تعدادی از اعضای نیرو‌های امنیتی را اورده بود؟ نویسنده می‌گوید:اگر این یک بحث ساده بود، نیازی به فرستادن این افراد به کنسولگری نبود. علاوه بر اینکه بیانیه سعودی مشخص نکرده که علت به همراه داشتن ارّه از سوی مظنونین سعودی چه بوده است.

۴-در کنسولگری چه گذشت؟
نویسنده می‌گوید:روایت عربستان مبتنی بر آن است که مشاجره‌ای در کنسولگری اتفاق افتاد، در حالی که حضور یک نفره خاشقجی در برابر ۱۵ نفر، نشان دهنده متعادل نبودن طرفین این نزاعِ به ظاهر لفظی است.
تیلور همچنین به این مساله اشاره می‌کند که نوار صوتی که در اختیار پلیس ترکیه است، می‌تواند مدارک مهمی در مورد شکنجه و چگونگی قتل او، ارائه دهد.

 

۵-چه بر سر جسد خاشقجی آمد؟
با اینکه عربستان به قتل خاشقجی در داخل کنسولگری اعتراف کرده، در مورد جنازه وی هیچ اطلاعی منتشر نشده است.
گفته می‌شود بخش‌هایی از جسد خاشقجی به خارج از ترکیه انتقال یافته است. با اینکه پلیس ترکیه به تازگی مناطقی در نزدیکی استانبول را جست و جو کرده است.

 

۶-چرا عربستان پیش از این ادعا می‌کرد خاشقجی از کنسولگری خارج شده، در حالی که این اتفاق نیفتاده بود؟
مسئولان سعودی به روزنامه نگار‌ها گفته بودند که خاشقجی کنسولگری را از در پشتی آن ترک کرده و آن‌ها هم نگران سرنوشت وی هستند. این ادعا از سوی، ولی عهد سعودی نیز تکرار شد.

 

۷-چطور، ولی عهد سعودی از چنین مساله‌ای مطلع نبود؟!
آدام تیلور می‌گوید: روایت عربستان حکایت از آن دارد که بن سلمان از آنچه برای خاشقجی اتفاق افتاده، با خبر نبوده است. چطور ممکن است قدرت اصلی در عربستان از این اتفاق مهم آگاه نبوده باشد؟ در این باره، نویسنده به نظر یک دیپلمات با سابقه آمریکایی اشاره می‌کند که پس از ناپدید شدن خاشقجی گفت:این مساله هرگز بدون موافقت بن سلمان اتفاق نیفتاده است.
علاوه بر اینکه، پس از صدور بیانیه سعودی، مستشار، ولی عهد سعودی، القحطانی، از منصب خود برکنار شد و در ادامه، القحطانی در توئیتی نوشت: «من تنها انجام دهنده اوامر پادشاه و، ولی عهد هستم.»

 

۸-ایا افرادی که توسط عربستان دستگیر شده اند، همان کسانی هستند که پلیس ترکیه شناسایی شان کرده است؟
شبکه العربیه در گزارشی مدعی شد ۱۵ مظنونی که پلیس ترکیه مشخص کرده بود، گردشگر و متهمانی دروغین بوده اند!

 

۹-چرا ۱۷ روز طول کشید تا بیانیه عربستان صادر شود؟
به عقیده نویسنده، پاسخ به این سوال‌ها هر چه باشد، مساله مهم آن است که زمان زیادی طول کشید تا عربستان به قتل خاشقجی اعتراف کند و در نهایت هم روایت سعودی‌ها در این باره، افراد زیادی را قانع نکرد؛ که این مساله نشان دهنده ضعف قدرت اداری عربستان و شکست آن است.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/104045