کد خبر: 103378 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 18 مهر 1397 - 08:13
آخرین فرصت برای رفع ایراد‌های آزادی
اتحاد خبر: تیم فوتبال پرسپولیس در بازی رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا در خانه حریف قطری دست به کار بزرگی زد و تیم السد قطر را با یک گل شکست داد تا امید زیادی برای رسیدن به فینال این رقابت‌ها داشته باشد.
اتحاد خبر: تیم فوتبال پرسپولیس در بازی رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا در خانه حریف قطری دست به کار بزرگی زد و تیم السد قطر را با یک گل شکست داد تا امید زیادی برای رسیدن به فینال این رقابت‌ها داشته باشد.

به گزارش فرهیختگان؛ حالا این تیم 90 دقیقه حساس دیگر در ورزشگاه آزادی پیش رو دارد تا بتواند السد را در حضور ده‌ها هزار هوادار خود شکست دهد و برای اولین بار راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شود.

 

در چنین شرایطی اما یک نگرانی بزرگ پیش روی مسئولان است. اینکه آنها باید در صورت صعود به فینال آسیا ایرادهای سخت‌افزاری پرتعداد ورزشگاه را برطرف کنند تا بتوانند در بازی برگشت فینال میزبان تیم صعود‌کننده شرق آسیا باشند.

 

مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا از چند هفته قبل با حضور در تهران بازدید و بررسی گسترده‌ای از شرایط ورزشگاه آزادی داشتند و ایرادهای زیادی از این ورزشگاه گرفتند که برای میزبانی از فینال لیگ قهرمانان آسیا باید این ایرادها برطرف شود.

 

بر همین اساس نشست بررسی موارد موردنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا جهت رفع نواقص و تکمیل ورزشگاه آزادی به‌منظور میزبانی از مسابقات نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا در دو مرحله طی روزهای گذشته با حضور رئیس مجموعه ورزشی آزادی و همچنین تمامی مدیران بخش‌های مرتبط در این مجموعه و نمایندگان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی، باشگاه پرسپولیس، استانداری، یگان ویژه و نیروی انتظامی و همچنین شورای تامین صداوسیما روز دوشنبه 16 مهرماه در محل ورزشگاه آزادى برگزار شد.

 

در این نشست پس از بررسی تخصصی موارد مورد بحث و بازدید میدانی برآورد و زمان‌بندی مورد نیاز جهت اقدامات اجرایی لازم صورت پذیرفته و مقرر شد گزارش تکمیلى و تفصیلى شرح هزینه‌ها و برنامه‌هاى اجرایى به وزارت ورزش و جوانان اعلام شود.

 

اشکالات 20 مورد است، نه 200 مورد!

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برگزاری دیدار فینال لیگ قهرمانان 2018 آسیا مواردی را به فدراسیون فوتبال ایران جهت اصلاح و بازسازی‌های لازم در ورزشگاه آزادی به شرح زیر اعلام کرد:

 

تونل ورودی بازیکنان، تونل منتهی به رختکن‌ها، اتاق کار عکاس‌ها، زمین مسابقه، سکوهای تماشاگران، ضرورت‌های پزشکی،vip دبیرخانه - دبیرخانه مسابقات، جایگاه VIP، جایگاه خبرنگاران و اصحاب رسانه، Vip – cip - vvip مسیر تردد خبرنگاران و میهمان‌ها، اتاق داوران، اتاق کنفرانس مطبوعاتی - اتاق کار رسانه، سیستم صوتی استادیوم، بلیت‌فروشی و بازرسی بدنی.

 

همان‌طور که می‌بینید حدود 20 مورد فقط به آنها پرداخته شده و خبری از 200 موردی که برخی رسانه‌ها قبلا به آن اشاره کرده‌اند، نیست. نکته قابل توجه اینکه در چنین شرایطی نیکوخصال، مدیر ورزشگاه آزادی اعلام کرده برای تعمیر و برطرف کردن ایرادهای این ورزشگاه به 15 میلیارد تومان بودجه نیاز است و این بودجه نیز باید از طرف پرسپولیس تامین شود.

 

حالا نگرانی بزرگ اینجاست که باشگاه سرخپوش پایتخت در شرایط مالی نامناسب چگونه این مبلغ را تهیه خواهد کرد. در این‌باره حرف وحدیث‌های زیادی مطرح و بارها عنوان شده که ایرادهای ورزشگاه باید برطرف شود، اما به‌طور دقیق مشخص نشده که چه ایرادهایی باید رفع شود که هزینه‌اش 15 میلیارد تومان است؟

 

تیم‌های مالک یا مستاجر؟

حال این سوال پیش می‌آید که مگر باشگاه‌ها برای برگزاری دیدارهای خود در ورزشگاه آزادی و بابت اجاره آن، هزینه هنگفتی را متقبل نمی‌شوند؟ در حال حاضر سرخابی‌ها برای هر دیدار باید حدود80 تا 90 میلیون تومان بپردازند و اینکه چرا باید پول اضافه‌ای در این زمینه از سوی باشگاه‌ها پرداخت شود، این موضوع نیز جای سوال دارد که البته مسئولان امر باید پاسخگوی آن باشند!

 

مومنی: اجازه تغییر ورزشگاه را نداریم!

بر همین اساس «فرهیختگان» گفت‌وگویی را با حامد مومنی، ناظر فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و عضو کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال انجام داده است تا در این مورد شفاف‌سازی‌های لازم صورت بگیرد. اولین سوال ما از مومنی این بود که آیا امکان تغییر ورزشگاه آزادی در صورت صعود پرسپولیس به فینال وجود دارد یا خیر؟

 

مومنی در این‌باره گفت: «ما کلا اجازه نداریم طبق قوانین، ورزشگاه یا شهر میزبان یک تیم را در طول برگزاری مسابقات تغییر دهیم، حتی در بین مراحل مختلف یا وقفه طولانی که ایجاد می‌شود. پس این‌طور نیست که اگر ورزشگاه آزادی تایید نشود، انتقال بازی به شهرهای دیگر دست فدراسیون فوتبال ایران باشد.»

 

دردسر بزرگ کشور ثالث

وی در ادامه خبر جالبی هم داشت؛ «حتی نامه‌ای به تازگی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برایمان ارسال شده است تیم‌هایی که در کشور ثالث و زمین بی‌طرف به میدان می‌روند، زمین بی‌طرف‌شان هم باید یک جا باشد و دیگر امکان تغییر آن هم وجود ندارد.

 

این‌طور نیست که مثلا تیمی ابتدای به امر دوحه را انتخاب کرده و سپس در مرحله بعدی کار را در شهر یا کشور و حتی ورزشگاه دیگری ادامه دهد.»

 

انتقال فینال به شهری دیگر؟!

مومنی یادآور شد: «ما نمی‌توانیم ورزشگاه را تغییر دهیم اما اگر تا زمان ورود ناظران ویژه و مدیرکل کمیته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا که برای دیدار برگشت پرسپولیس و السد به ایران می‌آیند؛ ایرادات برطرف شود، ممکن است برای دیدار فینال تصمیماتی بگیرند تا جابه‌جایی انجام شود. البته ممکن است و این موضوع قطعی نیست! ولی ما نمی‌توانیم پیشنهاد بدهیم که بازی به ورزشگاه یا شهر دیگری منتقل شود.»

 

وی درباره این ایرادات مطرح شده گفت: «گفته شده بود ورزشگاه آزادی 200 ایراد دارد که این‌طور نیست. صفر تا 100 پروژه در دست من است و ایرادات همان 20 موردی بود که ذکر شده است. نمی‌دانم این عدد 200 از کجا آمده است!

 

بازی با جان آدم‌ها!

ناظر ویژه کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره یکی از اصلی‌ترین مشکلات ورزشگاه آزادی گفت: «ما باید سیستم صوت ورزشگاه را ارتقا دهیم. این سیستم باید طوری باشد که وقتی هواداران سروصدا می‌کنند و در ورزشگاه همهمه است باید صدای قالب، صدای صوت استادیوم باشد که الان در ورزشگاه آزادی این‌طور نیست.

 

هدف ما این است که در زمان اضطرار اگر می‌خواهیم اخطارهای امنیتی صادر کنیم، همه هواداران باید صدا را بشنوند. مثلا در زمان زلزله، آتش‌سوزی، فروریختن ورزشگاه و... اگر صوت کار نکند، با جان آدم‌ها بازی می‌شود! ضمن اینکه سیستم صوت باید متصل به اسکوربورد باشد تا ویدئوهایی که پخش می‌شوند، همزمان صدای آنها نیز در ورزشگاه پخش شود. البته گفته می‌شد که باید بازی را اسکوربورد پخش کرد که این‌طور نیست و این موضوع صحت ندارد.»

وی‌‌آی‌پی خاص!

وی در ادامه گفت‌وگو با «فرهیختگان» تصریح کرد: «ما میزبانی جام ملت‌های آسیا را به خاطر شرایط خاصی که دارد نتوانستیم بگیریم اما احتمال برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا در ایران وجود دارد و این دیدار به جز کشورهای آسیایی در بسیاری از کشورهای دنیا نیز به صورت مستقیم پخش می‌شود و همان‌قدر که برایمان این موضوع یک فرصت محسوب می‌شود، یک تهدید نیز به شمار می‌رود.

 

به‌طور مثال جایگاه وی‌آی‌پی ورزشگاه آزادی را دیدید؟ کجای دنیا چنین شرایطی دارد؟ صندلی‌های آن باید پیشرفته باشد و این در حالی است که صندلی‌های این قسمت با صندلی‌های طبقه دوم یکی بوده و نباید به این شکل باشد.»

 

چه باید کرد؟

مومنی تاکید کرد: «در بازدیدهای میدانی که داشتیم تمامی ایرادات را گوشزد کردیم. در واقع وظیفه ما انعکاس آن به مقامات ذی‌ربط بود و الان دیگر می‌طلبد تا تمامی نهادها ازجمله وزارت ورزش برای حمایت از فوتبال ایران در میادین بین‌المللی به میان آمده و بودجه لازم برای برطرف کردن نواقص و ایرادات را در نظر بگیرد.

 

اگر ما این ایرادها را به خاطر این بازی نتوانیم حل کنیم، دیگر هیچ زمان دیگر هم نمی‌توانیم! فینال جام ملت‌های آسیا و فینال لیگ قهرمانان آسیا هر دو ویترین فوتبال آسیا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به شمار می‌رود.»/د

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/103378