کد خبر: 103130 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 12 مهر 1397 - 20:27
حذف تعطيلي پنجشنبه فرصت يا تهديد

اتحاد خبر- محمد صادق حاجياني: تصمیم اخير استانداری بوشهر  مبني بر حذف تعطيلي روزهای پنج شنبه و كاهش ساعت كار در ٥ روز اول هفته بنا بر چند دلیل توجيه اقتصادي دارد و اين  نشان از تلاش و امید بیشتر استانداري برای رسیدن به قله های موفقیت و پیشرفت استان در همه امور خصوصا در امورات اقتصادي مي باشد. در این نگارش مسائل مربوط به این...

محمد صادق حاجياني:


 تصمیم اخير استانداری بوشهر  مبني بر حذف تعطيلي روزهای پنج شنبه  و كاهش  ساعت كار در ٥ روز اول هفته بنا بر چند دلیل توجيه اقتصادي دارد  و اين  نشان از تلاش و امید بیشتر استانداري برای رسیدن به قله های موفقیت و پیشرفت استان در همه امور خصوصا در امورات اقتصادي مي باشد.


در این نگارش مسائل مربوط به این مصوبه را بررسی خواهیم کرد. امیدوارم مسوولان با دقت مطالب را مطالعه و كمك به تصمیم اتخاذ شده  نمايند.

١-مهمترين تاثير مثبت در صنعت گردشگري مي باشد هر چند ٢روز  تعطيل بودن پايان هفته مي تواند كمك به توليد ناخالص داخلي بخش‌هایی مانند گردشگری و هتل داری كند و به نوعي می‌تواند به منزله ایجاد فرصت برای اشتغال، تولید و توسعه ‌ باشد ولي با توجه به تك روز بودن تعطيلات هفته در استانهاي همجوار خصوصا فارس و هرمزگان كه بيشترين مراودات با استان بوشهر را دارد دقيقا موجبات كاهش چرخه پول در اين حوزه در استان و افزايش حجم اين نقدينگي  در استانهاي همجوار باشد موضوعي كه طي سالهاي اخير (از زمان ٢روز تعطيل شدن هفته در استان ) هجوم استان بوشهري ها به استان فارس بدليل تنوع و  مناسب تر بودن اجناس فرصتي را براي آنان ايجاد نموده است لذا اين فرصت تهديدي براي اشتغال استان محسوب ميگردد و لذا حذف تعطيلي پنجشنبه ها كمك شاياني به صنعت گردشگري استان  خواهد كرد.


٢ - كاهش  مصرف انرژی به ویژه برق در فصل پاييز ، به طور قطع در اثر اجرای این مصوبه مصرف انرژی کمتر خواهد شد زيرا بعد از ساعت ١٤ حجم مراجعه ارباب و رجوع به ٨٠٪؜تقليل مي يابد و از طرفي بدليل شرايط اقليمي استان سيستم سرمايشي کارمندان ادارات در ٣ماه پاييز  تا ساعت ١٥:٣٠روشن و همزمان  سيستم سرمايشي  منازل كارمند در اوج  ساعت پیک مصرفی پاييز  روشن و بالا  خواهد بود.


تطابق کار ادارات با بانکها:


طبق مصوبه اخير  بانکها كه در همان تایم کاری خود فعالیت ميکرند و با توجه به ارتباط اکثر ادارات با امور بانکی ، عملا هر ارباب رجوع وقتی نتواند کار بانکی خود را انجام دهد کار خود را به روز بعد موکول می کند ولي مصوبه حذف تعطيلي ٥شنبه ها كمك فراواني به تسهيل به امورات ارباب و رجوع ها خواهد كرد.


خستگی و کسلی کارمند بعد از ساعت١٤:٣٠:


در مقررات قبلی با توجه به میزان فعالیت کارمند و نیز تحلیل انرژی بدن، فرد کم کم توان جسمی خود را از دست داده و در نتیجه به مرور کارمند کسل، بی حوصله شده و حتی از نظر روحی توان پاسخگویی مناسبی به متقاضيان نخواهد داشت.

چنانچه گفته شود که حضور کارمند فقط بخاطر پاسخگویی به ارباب رجوع نیست و کارمند وظایف دیگری هم دارد، باید در پاسخ گفت که در این صورت بنا به دلایل ذکر شده بازده و بهره وری کارمند در حالت خوش بینانه کمتر از 50 درصد خواهد بود.


 عدم مراجعه ارباب رجوع برای انجام کار بعد از ساعت١٤ تجربه کار در ادارات این واقعیت را نشان داده که ارباب رجوع تا حدود اذان ظهر به ادارات مراجعه و پس از آن کاهش چشمگیری در مراجعات دیده می شود.


که شاید از مهمترین دلایل این کاهش مراجعه بتوان به مرخصی ساعتی کارمند در این زمانها، خستگی ارباب رجوع، بستن درب بانکها در ساعت 13:30 دقیقه و … اشاره کرد.


لذا با جميع جهات ميتوان نتيجه گرفت مصوبه اخير حذف ٥پنج شنبه ها كمك شاياني به اقتصاد استان خصوصا صنعت گردشگري و به تبع آن اشتغال كه از مهمترين دغدغه هاي دولت و نظام و مقام معظم رهبري است ميباشد.


*كارشناس مسائل اقتصادي

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/103130