کد خبر: 101895 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 18 شهريور 1397 - 08:26
یار شاطر باشیم نه بار خاطر!

اتحاد خبر-امید زاهد: گذر قافله عمر این بار، به خانه دکتر احسان یارشاطر افتاد. مرد ایران شناسی که با کیلومترها مسافت دور از وطن و در عین حال در نزدیکی دل های هزاران ایران دوست و ایرانشناس تثبیت شده بود، یارشاطر برگ زرینی بود که اکنون ماندگار شد و به تاریخ گنجینه ایران و ایرانی اضافه گردید. همو که موسس دایره المعارف ایرانیکا بود. کسی که سالها با عشق ...

امید زاهد

 

گذر قافله عمر این بار، به خانه دکتر احسان یارشاطر افتاد. مرد ایران شناسی که با کیلومترها مسافت دور از وطن و در عین حال در نزدیکی دل های هزاران ایران دوست و ایرانشناس تثبیت شده بود، یارشاطر برگ زرینی بود که اکنون ماندگار شد و به تاریخ گنجینه ایران و ایرانی اضافه گردید. همو که موسس دایره المعارف ایرانیکا بود. کسی که سالها با عشق به ایران و ایرانشناسی در غربت روزگار می گذراند. از دست دادن نسل ایران شناسان برجسته بدون شک برای ایرانیان، غمی جانکاه و دردآور است. در روزگاری که ایران نیاز اساسی به تربیت و پرورش ایران شناسان دارد و حفظ فرهنگ و هویت ایرانی هم کار دشواری است.


آنچه در تاریخ ما آشکار است، اینکه فرهنگ ایرانی را بیشتر از آنکه ما پاسداری کرده باشیم، خودش پاسداری کرده است. در گذرگاههای سخت و دشوار تاریخی و گذر از رنج ها و دردها، یورش و هجوم ها بدون آنکه وزارت خانه ای باشد، فرهنگ و هنر پویای ایرانی، نگهدار خودش بوده است و آن هم به دست افرادی که دوستدار و فدایی ایران بودند. ثمره و حاصل این گفته را این روزها در سیاست خارجی هم می توان مشاهده کرد. آنان که با ما بر سر یک سفره بزرگ شده‌اند، به نمک سفره بیشتر پایبند بوده اند و آنان که حرمت نمک و نمکدان نشناختند، تعلق خاطری به ما ندارند! به هر حال، از دست دادن نسل های کهنسال ایران شناس برای همه ایرانیان غم و اندوه دارد! آنان کارهای شایسته کردند و به نام ایران قلم به دست گرفته و به رشد و توسعه اندیشه و کرسی های ایران شناسی همت گماشتند.


اما در نظر بیاورید در روزگار کنونی چطور برخی هموطنان تصمیم می گیرند که به ایران خود خدمت کنند!!! امروزه که جان مردم ایران به لبشان رسیده عده ای در وطن، خون مردم را در شیشه کرده سر می کشند، انبارهای محتکران سرشار می شود از کالاهای اساسی! و هر کس به دنبال سود و منفعت خودش می گردد. با این حال احسان یارشاطر برای وطنش، یارشاطر بود و ما امروز در وطن می بینیم که عده ای واقعا بارخاطر هستند. تحریم ها باعث شد چهره کریه و بد منظر محتکران جلوه نماید. همان هایی که واقعا بارخاطر هستند. ای دریغ از ذره‌ای جوانمردی!!! و ... بر شما که نام ایرانی نهادن بر شما بی حرمتی است بر نام هر ایرانی! با این وجود اما ایران و عرصه گسترده آن اگر می‌خواست نابود شود در یورش های چندگانه ویرانگر و خانمانسوز از هم می گسیخت و اثری از آن باقی نمی ماند! اما پرسش اینجاست ایرانیان امروز در این شرایط سخت و دشوار اقتصادی به کدامین قبله نماز می کنند! یارشاطرند یا بار خاطر؟!

 

 

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/101895