کد خبر: 100796 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 24 مرداد 1397 - 09:42
مدیر جهاد کشاورزی دشتستان:
سوسک سرخرطومی حنایی نخلستان‌های دشتستان را تهدید می‌کند

اتحاد خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان گفت: سوسک سرخرطومی حنایی نخلستان‌های دشتستان را تهدید می‌کند.

اتحاد خبر: منصور نوذری صبح چهارشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی آشنایی و ردیابی آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی اظهار داشت: در راستای مقابله با آفات و آسیب‌های بخش کشاورزی تلاش‌های خوبی صورت گرفته است.

سوسک سرخرطومی حنایی نخلستان‌های دشتستان را تهدید می‌کند

به گزارش مهر، وی ادامه داد: با حضور گروه ردیاب ملی اعزامی از سیستان و بلوچستان، کارگاه آموزشی آشنایی و ردیابی آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی با هدف ردیابی و آگاهی باغداران از ورود احتمالی آفت به نخلستان های منطقه و ریشه کنی فوری در باغات وحدتیه برگزار شد.

نوذری بیان کرد: با توجه به علائم خسارت آفت وارداتی درختان نخل، به باغداران توصیه شد که از ورود پاجوش درخت نخل خرما از استان های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس خودداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان خاطرنشان کرد: انتظار داریم کشاورزان نیز در صورت مشاهده علائم آفت سوسک سرخرطومی به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و این موضوع را با کارشناسان در میان گذارند.

نوذری افزود: با توجه به شیوع این آفت در استان‌های جنوبی و کشور عراق و به دلیل احتمال خطر انتقال آن به نخلستان‌های کشورمان، طرح ردیابی توسط گروه ردیاب و تله گذاری فرمونی در سطوح مشخصی از نخلستان‌های شهرستان دشتستان اجرا شد.

سرخرطومی حنایی خرما با توجه به قدرت تهاجمی و تولید نسل زیاد، آفتی است که می تواند تا صد در صد به نخل خرما خسارت وارد کند و ردیابی بر اساس پایش های چشمی و مشاهده علائم و همچنین استفاده از فرمون های جنسی مخصوص این سوسک صورت می گیرد.

خسارت اصلی این آفت در مراحل لاروی به درختان وارد می‌شود. لاروها با نفوذ به تنه نخل، از دستجات آوندی، جوانه مرکزی، غلاف‌های تازه و لیفی نشده تغذیه و کانال‌هایی در جهات مختلف (بالا و پایین) در تنه ایجاد می‌کنند. همچنین لاروها از بافت دمبرگ نیز تغذیه می‌کنند.

معمولا خسارت این حشره به سادگی قابل مشاهده نیست و تنها زمانی می‌توان متوجه وجود سوسک حنایی خرما شد که برگ‌ها پژمرده می‌شوند یا درخت می‌افتد. همچنین این آفت عامل تسهیل ورود بیماری‌های باکتریایی و قارچی به نخل نیز می‌شوند.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/100796