کد خبر: 100736 ، سرويس: ورزش
تاريخ انتشار: 23 مرداد 1397 - 07:35
گفتگو با ۳ بسکتبالیست بانو که تاریخ‌ساز شدند

اتحاد خبر: بسکتبالیست‌های بانوی کشورمان یک سال پس از پایان حسرت ۳۸ ساله، روی سکو رفتند تا اولین مدال زنان بسکتبال ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن هم از جنس طلا به دست آید. تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران در مسابقات غرب آسیا که در کشور لبنان برگزار شد، با ۳ پیروزی و یک شکست به این عنوان دست یافت و تاریخ‌ساز شد.

روزنامه ایران - محمد محمدی سدهی: همیشه رسیدن به نخستین سکوها بسیار ارزشمند و لذتبخش است چیزی که بسکتبال بانوان ایران پس از سال‌ها انتظار طعم آن را چشید. بسکتبالیست‌های بانوی ایران 38 سال انتظار حضور در میادین بین‌المللی را کشیدند تا اینکه تیم ملی بسکتبال 3 نفره ایران فروردین سال گذشته در تورنمنت قزاقستان حضور یافت. این تیم پس از آن رقابت‌های کاپ آسیا، داخل سالن ترکمنستان و جام جهانی را نیز تجربه کرد و حالا یک سال بعد از نخستین اعزام بین‌المللی خود با جام قهرمانی مسابقات را به پایان رساند.

پرتاب سه امتیازی به سبد آینده

بسکتبالیست‌های بانوی کشورمان یک سال پس از پایان حسرت 38 ساله، روی سکو رفتند تا اولین مدال زنان بسکتبال ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آن هم از جنس طلا به دست آید. تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران در مسابقات غرب آسیا که در کشور لبنان برگزار شد، با 3 پیروزی و یک شکست به این عنوان دست یافت و تاریخ‌ساز شد.

سعیده علی، مژگان خدادادی، معصومه اسماعیل‌زاده و تینا عیسائیان تاریخ سازان بسکتبال ایران لقب گرفتند. کسب این عنوان ارزشمند باعث شد تا خبرنگار «ایران» با سعیده عِلی، مژگان خدادادی و معصومه اسماعیل‌زاده که بازیکنان اصلی تیم ملی هستند، گفت‌وگویی انجام دهد. دختران بسکتبال سه‌نفره ایران بامداد یکشنبه از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) به کشور بازگشتند.

سعیده عِلی: فوق العاده انگیزه داشتیم

پرتاب سه امتیازی به سبد آینده

3 نفره درخصوص قهرمانی بسکتبال بانوان ایران در مسابقات غرب آسیا می‌گوید: «این قهرمانی فوق‌العاده و حاصل سال‌ها تمرین است. همه باید بدانند که این عنوان به هیچ وجه راحت به دست نیامد و ما سال‌ها برای رسیدن به این جایگاه تلاش کردیم. گرچه ما سال‌ها از حضور در میادین بین‌المللی محروم بودیم اما امید داشتیم که روزی با رقبای خارجی رقابت خواهیم کرد به همین دلیل در این سال‌ها بیکار ننشستیم و تمرین کردیم.» گارد رأس تیم بسکتبال 3 نفره بانوان می‌افزاید: «اردوهای بسیار خوب و منظمی را برگزار کردیم که این نتیجه حمایت‌های فدراسیون بسکتبال بود. حمایت‌های فدراسیون و فریده شجاعی، نایب رئیس بانوان فدراسیون بسکتبال تأثیر زیادی در کسب این عنوان داشت و ما را دلگرم می‌کرد. ما برای این مسابقات خیلی زیاد انگیزه داشتیم، تیمی که قهرمان غرب آسیا شد، یک تیم رؤیایی است، تیم ما بسیار هماهنگ بود به گونه‌ای که این هماهنگی موجب شگفتی سایر تیم‌ها شده بود، ما چشم بسته با همدیگر پاس می‌دادیم.» سعیده عِلی صحبت‌هایش را این گونه تمام می‌کند: «این قهرمانی اول راه‌مان است. انتظارمان از خودمان این است که روز به روز پیشرفت کنیم و به سکوهای دیگری دست یابیم. این تیم به همه نشان داد که می‌تواند بهترین باشد. امیدوارم با تمرینات منظم و انگیزه‌ای که این تیم پیدا کرده، در آینده نه چندان دور به موفقیت‌های بیشتر و بزرگ‌تری دست یابیم.»


مژگان خدادادی: جهشی گذشته را جبران می‌کنیم

پرتاب سه امتیازی به سبد آینده

مژگان خدادادی، دیگر بازیکن تیم بسکتبال 3 نفره می‌گوید: «این قهرمانی اتفاق بسیار بزرگی بود. تیم‌های خوبی در این رقابت‌ها حضور داشتند و سطح بازیکنان حریفان بسیار بالا بود. سوریه و لبنان نسبت به ما بازی‌های بیشتری برگزار می‌کنند و در مسابقات بین‌المللی حضور می‌یابند و تجربه بیشتری دارند در حالی که ما تجربه آنها را نداریم، با این وجود تیم ما به عنوان قهرمانی دست یافت. حضور تیم ملی بسکتبال 3 نفره در جام جهانی اتفاق بسیار ویژه‌ای بود و این مسابقات باعث شد تا ما بیشتر با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های بسکتبال 3 نفره آشنا شویم. تجربه حضور در جام جهانی یکی از عواملی بود که باعث شد تا ما در غرب آسیا به مقام قهرمانی دست یابیم.» فوروارد سرعتی تیم ملی در ادامه به خواسته بازیکنان از مسئولان اشاره می‌کند: «تاریخ ساز شدن اتفاق بسیار بزرگی است که این بار نصیب بسکتبال بانوان ایران شد. امیدوارم این راه برای بانوان باز شود تا در مسابقات دیگر هم شاهد قهرمانی تیم بسکتبال باشیم. امسال سال بسیار خوبی برای بسکتبال بانوان ایران بود و ما به تورنمنت‌های خوبی اعزام شدیم. تنها خواسته ما از مسئولان این است که پشتیبان‌مان باشند و ما را حمایت کنند و حضورمان در بازی‌های رسمی ادامه داشته باشد تا با وجود غیبت چندین ساله، به صورت جهشی گذشته را جبران کنیم و همانند تیم‌های چین و ژاپن یکی از مدعیان آسیایی باشیم.»


معصومه اسماعیل‌زاده: هیچ چیز برای بانوان ایرانی نشدنی نیست

پرتاب سه امتیازی به سبد آینده

معصومه اسماعیل‌زاده، یکی دیگر از بازیکنان بسکتبال 3 نفره درخصوص تاریخ‌سازی بانوان این رشته می‌گوید: «بعد از این همه سال این اولین مدال بسکتبال بانوان بود و ما به عنوان بازیکنان تیم ملی از این اتفاق خیلی خوشحال هستیم. هدف‌مان پس از کسب مجوز حضور در مسابقات با حجاب اسلامی این بود که بتوانیم یک نتیجه خیلی خوب کسب کنیم و تمام تلاش‌مان را برای رسیدن به این هدف انجام دادیم.» فوروارد قدرتی تیم ملی بسکتبال بانوان ادامه می‌دهد: «این قهرمانی برای خانواده بسکتبال یک شوک مثبت به حساب می‌آید. آنها باید بدانند که بانوان خیلی زودتر از این‌ها می‌توانستند به این مدال دست یابند.

ما 38 سال نمی توانستیم برای برگزاری مسابقات به کشورهای دیگر اعزام شویم و بازی‌های برون مرزی داشته باشیم و این برای ما خیلی بد بود. کمی دیر به مدال دست یافتیم اما مهم این است که ما به قهرمانی رسیدیم و ان‌شاءالله این مسیر ادامه داشته باشد.» این بازیکن تیم بسکتبال 3 نفره می‌افزاید: «هیچ چیز برای بانوان ایرانی نشدنی نیست و ما می‌توانیم در تورنمنت‌های بزرگ تر به سکو برسیم. ما پیش از این تجربه حضور در میادین بین‌المللی را نداشتیم اما کاپ آسیا و جام جهانی را تجربه کردیم. درصد بیشتر موفقیت ما به این خاطر بود که سطح بالای مسابقات را در جام جهانی و کاپ آسیا تجربه کردیم، این موضوع در مسابقات غرب آسیا کمک زیادی به ما کرد. ما با برنامه‌ریزی و حمایت‌های بیشتر می‌توانیم به سکوهای بالاتری دست یابیم.»


چگونگی تأیید حجاب بانوان بسکتبالیست

پرتاب سه امتیازی به سبد آینده
کیمیا یزدیان تهرانی

پس از سال‌ها حسرت حضور بسکتبالیست‌های بانو در مسابقات بین‌المللی، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در اواسط سال 95 دستور داد تا این موضوع توسط فدراسیون بسکتبال پیگیری شود. فدراسیون بسکتبال با حجاب پیشنهادی یک دیدار نمادین در تاریخ 24 فروردین 96 بین دو تیم گاز تهران و کوشا سپهر سبلان از تیم‌های قهرمان سوپر لیگ بسکتبال بانوان ترتیب داد که در این بازی لوبو، نماینده فدراسیون جهانی بسکتبال و وزیر ورزش هم حضور داشتند. حجاب بانوان اردیبهشت ماه توسط فیبا تأیید شد و تیم بسکتبال 3 نفره ایران فروردین ماه 96 با حضور در مسابقات قزاقستان به حسرت 38 ساله حضور در مسابقات بین‌المللی پایان داد.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/100736