کد خبر: 100265 ، سرويس: مقاله
تاريخ انتشار: 11 مرداد 1397 - 16:22
"سوال از رئیس جمهور تهدید یا فرصت؟"

اتحاد خبر-مختار فیاض: بنده بر خلاف بعضی از دوستان و همفکرانم که "سوال از رئیس جمهور" را قانونی یا متداول نمی دانند و ایراد حقوقی بر آن وارد می کنند؛ معتقدم که چنین اقدامی، هم قانونی است و هم لازم. به دلیل آنکه مردم ما این روزها شرایط اقتصادی و روحی بسیار نامطلوبی را تجربه می کنند و بی شک جستجو برای ریشه های این شرایط بسیار ...

مختار فیاض

بنده بر خلاف بعضی از دوستان و همفکرانم که "سوال از رئیس جمهور" را قانونی یا متداول نمی دانند و ایراد حقوقی بر آن وارد می کنند؛ معتقدم که چنین اقدامی، هم قانونی است و هم لازم.به دلیل آنکه مردم ما این روزها شرایط اقتصادی و روحی بسیار نامطلوبی را تجربه می کنند و بی شک جستجو برای ریشه های این شرایط بسیار کار شایسته ای است که نمایندگان سوگند خورده ی مردم ملزم به انجام آن هستند.
متاسفانه ما ایرانی ها، چون هنوز به توسعه ی سیاسی و فرهنگی لازم دست پیدا نکرده ایم؛ به قول محمدرضا عالی پیام(هالو) "اونور میزی را خدا می بینیم." در صورتی که در ممالک توسعه یافته ی امروزی، هر شخصی که مسئولیتی می پذیرد و جایگاهی را اشغال می کند؛ باید به مردم یا نمایندگان آنان پاسخگو باشد. منتهی در رابطه با "سوال اخیر نمایندگان مردم از رئیس جمهور" دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد:
نخست این که نمایندگان محترم مجلس که در راس امور هستند؛ باید شجاعانه و بدون هر گونه ملاحظه، سیاسی کاری و واهمه، ریشه های این فلاکت و فاقه ی مردم را در هر کجا که هست؛ بررسی کنند و هر مقام یا دستگاهی که باعث شده است تا ما به وضعیت بغرنج و نابسامانی فعلی گرفتار شویم؛ به مردم معرفی کرده و مورد مواخذه و سوال قرار دهند.
"سوال از رئیس جمهور"بسیار اقدامی َشایسته  است اما به تنهایی نمی تواند مشکلی را حل کند. "سوال" زمانی کارآمد است که همه ی مسولان امر به طور جدی پاسخگوی عملکرد خود در این خصوص باشند. و گرنه همه ی عاقلان دانند که این تحرکات، صرفا سیاسی و از منظر باندی و حزبی و گروهی ارزیابی خواهد شد.
دویم: شخص رئیس جمهور و اطرافیان او نیز نباید "سوال نمایندگان" را تهدید و چالش بخوانند بلکه باید از سوئی این رویداد را فرصتی بدانند که مسامحات و اشتباهات خود را با دقت و وسواس بیشتر وارسی کنند و از سوی دیگر واقعیت امر را با مردم و نمایندگان مردم در میان بگذارند. یعنی این که بدون ملاحظه و رودربایستی علل این بدبختی و نابسامانی را  اعم از داخلی و خارجی ،به اطلاع  همگان برسانند. درست است که شخص رئیس جمهور یک مقام امنیتی است و ممکن است از بیان بسیاری از واقعیت ها ابا داشته باشد اما حال که نمایندگان مردم  اصرار دارند که علل شرایط پیش آمده، مطرح شود؛ چه بهتر که رئیس جمهور نیز مردم را از فعالیت های برون مرزی و صرف اموال و اعتبار آنان، برای مقاصد ایدئولوژیک مطلع سازد و به مردم بگوید که نهادهایی مقتدر در این کشور وجود دارند که هیچ گونه ارتباطی با دولت نداشته، خود به عنوان یک مرکز تصمیم گیری راسا اقدام می کنند و باعث ایجاد چالش های بین المللی برای کشور می شوند. و نیز به مردم بگوید که چه میزان از دارایی و اموالشان در خارج از مرزها، صرف اموری می شود که هیچ دخلی به ایران و ایرانی ندارد.
امیدوارم اکنون که "سوال نمایندگان از رئیس جمهور" اعلام وصول شده است؛ هم نمایندگان و هم رئیس جمهور یکبار برای همیشه با مردم نگران ایران صادقانه برخورد کنند.

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/100265